کد خبر : 1921
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1397 - 15:31

مردم از کتاب فاصله گرفتند و تقریبا کسی کتاب نمی خواند

مردم از کتاب فاصله گرفتند و تقریبا کسی کتاب نمی خواند

به گزارش سیرجان رویداد؛ چهاردهم تیرماه به عنوان «روز قلم» فرصتی است برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند. چهاردهم تیرماه از سال ۱۳۸۱ پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان «روز قلم» در

به گزارش سیرجان رویداد؛ چهاردهم تیرماه به عنوان «روز قلم» فرصتی است برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

چهاردهم تیرماه از سال ۱۳۸۱ پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

البته توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه داردو سده‌ها پیش در ایران باستان، تیرگان یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آن‌ها پاسداشت قلم بوده است و در دین اسلام نیز جایگاه قلم چنان بالاست که خداوند به آن قسم می‌خورد: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آن‌چه نویسند»

در ادامه مصاحبه با نرگس بیگمرادی نویسنده سیرجانی کتاب گمنام پرآوازه؛نگاهی به زندگی حسین بهزاد را بخوانید:

. در ابتدا مختصری از خودتان بگویید و در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

من نرگس بیگمرادی متولد ۱۳ تیرماه ۱۳۵۹ در سیرجان و فوق لیسانس نقاشی هستم و از سال ۱۳۷۸ وارد تربیت معلم شدم به علت اینکه علاقه زیادی به هنر داشتم و می توانستم مهندس بشوم ترجیحا معلم هنر شدم و در حال حاضر شغلم معلمی است و از روزی که وارد تربیت معلم شدم تاکنون ۱۸ سال معلمی را تجربه کردم و فوق ممتاز خوشنویسی را از انجمن خوشنویسان ایران دارم و در سال ۱۳۹۴ کتاب گمنام پر آوازه به نویسندگی بنده به چاپ رسید.
همیشه بین عنوان و درون مایه ارتباط خاصی وجود دارد چرا این عنوان را برای کتاب انتخاب کردید؟

حسین بهزاد یک هنرمند بسیار معروف است با هر کس که صحبت کنید وقتی می گویی حسین بهزاد می گوید میشناسمش و کارهاش را دیدم اما وقتی وارد زندگی اش بشویم تقریبا هیچ کس هیچی از زندگی اش نمیداند در عینی که برای خیلی ها بسیار آشناست اما اکثریت مردم از جزییات زندگی اش خبر ندارند و برای زندگی اش داستان های بسیار عجیب و غریب ساختند یعنی کسی در عینی که جامعه اطرافش را نمیشناسد ولی بسیار پرآوازه است بر همین اساس عنوان کتاب گمنام پرآوازه انتخاب شد.
چه مدت برای نوشتن کتابتان وقت گذاشتید و مراحل تالیف کتاب به چه صورت بود؟ تقریبا ۶ سال به طول انجامید و شروع این کتاب از پایان نامه فوق لیسانس من بود که موضوع آن بررسی آثار و زندگی حسین بهزاد بود بعد از اینکه پایان نامه فوق لیسانسم را با نمره ۲۰ دفاع کردم ترجیح دادم زحماتی را که در طول ۲ سال کشیدم را ادامه بدم و آن چیزی که جمع آوری شده بود کامل و تبدیل به یک کتاب بشود و برای کتاب شدنش علاوه بر آن ۲ سال، نزدیک ۴ سال دیگر هم کار کردم و آن چیزی که امروز به چاپ رسیده به وجود آمد که این کتاب تلفیقی از کار میدانی و مصاحبه است بدلیل اینکه حسین بهزاد مطالبی که برایش نوشته شده و کتابهایی که در زمینه حسین بهزاد نوشته شده خیلی خیلی محدود و انگشت شمارند تمام بار کتاب من بر اساس مصاحبه با افرادی که نزدیک ترین آدم ها به حسین بهزاد بودند و یا صاحب نظرانی که در این زمینه هستند و هر نوشته و تصویری که در کتاب است منبع آن به صورت علمی و صد درصد دقیق بوده به دلیل اینکه مطالب شبه انگیز یا گاهی اوقات افسانه وار در مورد حسین بهزاد بسیار زیاد بوده به همین دلیل صحت اسناد برای من خیلی مهم بود و سعی شد که این اتفاق بیفتد.
آیا جشن امضا کتاب در سیرجان برای شهروندان برگزار شد؟

معمولا نویسنده یک کتاب این کار را انجام نمی دهد باید از طرف یک ارگان یا جایی به نویسنده پیشنهاد داده شود مثلا در کتابسرای نشر مانوش کرمان برای کتاب جشن برگزار شد و در سیرجان کتابفروشی فرهنگستان این کتاب را دارد و علاقه مندان از این کتاب فروشی می توانند کتاب را تهیه و مطالعه کنند.

وضعیت کتابخوانی در سیرجان را چگونه ارزیابی می کنید؟

الان معمولا مردم از کتاب فاصله گرفتند و تقریبا کسی کتاب نمی خواند.
از چه زمانی نویسندگی و خوشنویسی را شروع کردید؟

من در خانواده ای بزرگ شدم که پدرم خوشنویس بود اولین بازی های من در دوران کودکی قلم مشق و نی بودند و از وقتی که یادم می آید با خوشنویسی زندگی کردم و بزرگ شدم و وقتی وارد تربیت معلم اصفهان شدم استادم جناب آقای مهدی فروزنده بودند و تا قبل از آن با پدرم که عضو انجمن خوشنویسان ایران بودند کار کردم.
برای خوشنویسی هایتان نمایشگاه برگزار کردید؟
نه ولی من اولین بانوی فوق ممتاز خوشنویسی سیرجان هستم و برای نقاشی هایم نمایشگاه برگزار کردم معمولا نقاشی هایم تلفیقی از نقاشی و خوشنویسی است.
چه نوع کتابی را برای نوجوانان و جوانان می پسندید و توصیه می کنید؟ من در کودکی و نوجوانی خودم یکی از مهم ترین تفریحات خودم کتاب خواندن بود و هر کتابی بدستم می رسید می خواندم و معتقدم هر کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد البته خواننده باید یک قواعد و اصولی را بر اساس کتابی که می خواهد بخواند در نظر بگیرد یکی اینکه مطالب باید مناسب با سن باشند گاهی اوقات مطالبی را می خوانیم آن قدر سنگین است که هیچ تاثیری برای خواننده ندارد و دوم اینکه با علایق خواننده هم جور باشد اما یکی از کتابهایی که توصیه می کنم همه جوانان بخوانند کتاب استاد عشق زندگی نامه دکتر حسابی است کتاب کوچک کم حجم اما فوق العاده تاثیرگذار است.

مصاحبه:زهرا عماد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.