محور بم به سیرجان بیشترین تلفات قاچاق انسان

به گزارش سیرجان رویداد. کافیست سری به بخش ارتوپدی بیمارستان باهنر کرمان به عنوان بزرگترین مرکز ترومای شرق کشور بزنید، صدها نفر با دست و پای گچ گرفته بعد از چندین عمل جراحی با نقص عضو بر روی تخت‌های بیمارستان خوابیده‌اند، برخی از این افراد تمام بدنشان در گچ فرو رفته و چندین عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند.

چند دقیقه در بخش ارتوپدی بیمارستان باهنر کرمان

صدای ناله از اکثر اتاق‌ها بلند است، پای صحبت یکی از آنها می‌نشینم، نامش جواد است و در جاده راور به کرمان به دلیل انحراف کامیونی که از سمت مقابل می آمده به گارد ریل برخورد کرده است، مهره‌های گردنش شکسته و دست و پاهایش را نمی‌تواند تکان دهد.

می‌گوید که عرض کم جاده و خواب آلودگی راننده باعث شده تصادف کنند و روزهاست روی تخت بیمارستان خوابیده است.

دیگری احمد نام دارد، از گردن در گچ فرو رفته و دست و پاهایش نیز فیکس شده‌اند و دو وزنه به پاهایش آویزان است، جوانی ۲۴ ساله است که می‌گوید: در محور فاریاب به جیرفت با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به تراکتور برخورد کرده است.

همراهش می‌گوید امیدی به بهبود کاملش نداریم همین که زنده است خدا رو شکر می‌کنیم.

طرف مقابل شوتی بوده یعنی کالای قاچاق داشته و با سرعت بسیار زیاد در جاده حرکت می کرده و نتوانسته خودرو را کنترل کند و راننده نیز به دلیل شدت برخورد فوت کرده است

زهرا نیز در جاده کرمان بم تصادف کرده است، کمرش شکسته و سه بار عمل کرده است می‌گوید در حال تردد با سرعت مطمئنه بودیم که یک خودرو با سرعت بسیار زیاد با ما برخورد کرد، بعد از اینکه به هوش آمدم گفتند طرف مقابل شوتی بوده یعنی کالای قاچاق داشته و با سرعت بسیار زیاد در جاده حرکت می کرده و نتوانسته خودرو را کنترل کند و راننده نیز به دلیل شدت برخورد فوت کرده است.

امیر میر شکار یکی دیگر از شهروندان جیرفت است که می‌گوید: برادر همسرم از راه دلفارد راهی کرمان بود اما دقیقاً بر روی یکی از پلهای مرتع منطقه کوهستانی با یک خودروی حمل کالای قاچاق مواجه می‌شود، مردم محلی چون این خودروها برای فرار از دست مأموران با سرعت بسیار زیاد رانندگی می‌کنند به آنها شوتی می‌گویند، برادر همسرم برای جلوگیری از برخورد با خودروی حامل قاچاق، خودرو را منحرف می‌کند و پس از سقوط از دره خودرواش آتش می‌گیرد.

شوتی ها از هر نفر ۳ میلیون تومان می‌گیرند

نزد یکی از اتباع خارجی می‌رویم، تبعه افغانستان است و می‌گوید: برخی از افراد برای عبور از مرز سوار خودروهای قاچاق می‌شوند، بعد از عبور از مرز از هر کدام از ما سه میلیون می‌گیرند و این افراد را به استان‌های مرکزی ایران منتقل می‌کنند، معمولاً در یک خودروی پژو تا ۱۵ نفر سوار می‌شوند.

وی افزود: بسیار پیش آماده این خودروها که سرعت بسیار زیادی هم دارند تصادف می‌کنند و جان همه سرنشینان گرفته می‌شود.

وقتی به صفحه جراید نگاه کنیم به سادگی می‌توان به تصادف‌هایی برسیم که دهها نفر در تصادف دو خودرو جانشان را طی قاچاق انسان از دست داده‌اند.

حالا استاندار کرمان در جلسه ستاد راهبردی برنامه جامع کاهش تصادفات از آمار بالای تلفات جاده‌ای کرمان گلایه می‌کند.جالب اینکه این آمار نسبت به سال گذشته کاهش یافته و ۲۴ نفر کمتر شده اما همچنان روند نگران کننده است و از ابتدای سال جاری تا امروز ۸۳۵ نفر در جاده‌های کرمان جان باخته‌اند.

قانون بازدارنده‌ای برای مقابله با شوتی ها وجود ندارد

محمد احمدی یکی از امدادگران جاده‌ای است که به مهر می‌گوید: در اکثر حوادث مردان سرپرست خانوار فوت می‌کنند و در کنار اینکه خسارتهای زیادی به خودروها وارد می‌شود، بیمه‌ها نیز باید هزینه‌های زیادی بپردازند، چندین بچه یتیم می‌شوند و دو خانواده درگیر حادثه‌ای می‌شوند که هیچ عمدی در وقوع آن وجود نداشته است.

وی که فعال اجتماعی نیز می‌باشد می‌گوید: سری به زندان‌ها بزنید اکثر زندانی‌ها به دلیل عدم پرداخت دیه سالهاست در محبوس هستند.

وی می‌گوید: خانواده‌ای که برای مسافرت وارد جاده شده است با خودرویی حامل کالای قاچاق تصادف کرده و قربانی سودجویی فردی شده که قانون بازدارنده‌ای برای مقابله با خود نمی بیند.

خانواده‌ای که برای مسافرت وارد جاده شده است با خودرویی حامل کالای قاچاق تصادف کرده و قربانی سودجویی فردی شده که قانون بازدارنده‌ای برای مقابله با خود نمی بیند

احمدی می‌گوید: فردی که قاچاق انسان می‌کند به ازای هر بار انتقال افغانستانیها از هر نفر سه میلیون می‌گیرد و اگر به طور متوسط در هر خودرو ۱۰ نفر سوار شده باشند ۳۰ میلیون تومان درآمد دارد و با دو بار تردد پول ماشینش تأمین می‌شود.

وی می‌افزاید: قانون برای برخورد با این افراد جرایم سنگینی در نظر نگرفته و حتی اگر خودروی آنها توقیف شود قبل از آن کل هزینه خودرو را درآورده اند و حداکثر دو، سه سال زندان می‌روند.

کرمان طولانی‌ترین راههای کشور را دارد

معاون عمرانی استاندار کرمان در این خصوص می‌افزاید: استان کرمان بزرگترین استان کشور است که بنادر جنوبی و بندر چابهار و مرزهای شرقی را به استان‌های مرکزی متصل می‌کند.

سید مصطفی آیت الهی گفت: به همین دلیل جاده‌های استان بسیار طولانی است و رانندگی کردن در آنها باعث خستگی می‌شود و مهمترین عامل تصادفات نیز همین خستگی و واژگونی خودروها است.

وی می‌گوید: اما پر تلفات ترین تصادفات استان کرمان به دلیل قاچاق انسان روی می‌دهد و همین امر آمار تلفات انسانی را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: کرمان، سیرجان، بم و جیرفت در صدر آمار تلفات جانی تصادفات هستند و این حوادث نیز اکثراً در جاده‌های کرمان – بم، سیرجان – بندرعباس و کرمان – جیرفت روی می‌دهد.

طبق آمار بیشترین تصادفات منجر به تلفات جانی در جاده‌های فرعی جنوب استان کرمان که کنترل کمتری را شاهد هستند

وی آمار کشته شده‌های سال گذشته را در مجموع هزار و ۷۴ نفر اعلام کرد و گفت: باید زمینه لازم برای پیشگیری از بروز تصادفات فراهم شود و بهترین کار کنترل ترافیک، افزایش فرهنگ عمومی رانندگی، اصلاح نقاط حادثه خیز، جلوگیری از قاچاق انسان و قاچاق سوخت و کالا است.

طبق آمار بیشترین تصادفات منجر به تلفات جانی در جاده‌های فرعی جنوب استان کرمان که کنترل کمتری را شاهد هستند و گاه مورد استفاده قاچاقچیان قرار می‌گیرند روی می‌دهد اما آمار تصادفات در شمال استان مربوط به جاده‌های اصلی است.

طبق اعلام اروژانس کرمان شدت جراحات در تصادفات در جاده‌های جنوب کرمان بیشتر از شمال است و ۸۰ درصد کشته شدگان نیز مرد هستند.

همچنین محورهای رودبار -زهکلوت، کرمان – بم، باغین – انار، جیرفت – کهنوج، کرمان – بافت، شهربابک – انار و سیرجان – بندرعباس بیشترین تلفات تصادفات جاده‌ای کرمان را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *