کد خبر : 3225
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 بهمن 1398 - 7:53

سیرجان رویداد بررسی می کند/ تحریم ها یک فرصت یا چالش پیش روی گل گهر

سیرجان رویداد بررسی می کند/ تحریم ها یک فرصت یا چالش پیش روی گل گهر

به گزارش سیرجان رویداد؛ در تاریخ نهم مه ۲۰۱۹ ‌وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور اجرایی جدید ترامپ برای تحریم بخش صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را صادر و ابلاغ کرد طبق این دستور بخش فلزات و معادن ایران مشمول تحریم شدند و ترامپ با ابلاغ این دستور به همه کشور ها هر گونه همکاری

به گزارش سیرجان رویداد؛ در تاریخ نهم مه ۲۰۱۹ ‌وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور اجرایی جدید ترامپ برای تحریم بخش صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را صادر و ابلاغ کرد طبق این دستور بخش فلزات و معادن ایران مشمول تحریم شدند و ترامپ با ابلاغ این دستور به همه کشور ها هر گونه همکاری در خصوص خرید یا فروش این محصولات با جمهوری اسلامی را ممنوع کرد پس از این اتفاق نگرانی هایی در خصوص صادرات بخش غیر نفتی که ارز آوری قابل توجهی برای کشور داشته است بوجود آمد بسیاری از کارشناسان معتقدند بخش معادن و فلزات ایران خریدار های مشخصی دارد که بعید می رسد از تحریم های آمریکا تبعیت کنند و تنها دستور دونالد ترامپ یک جو روانی حاکم بر اقتصاد ایران دارد.

اما مسئله مهمی که نگرانی های در بخش معادن و فلزات بوجود آورده است تحریم های بانکی است که مانع نقل انتقال منابع ناشی از فروش می باشد که باید راهکارهای مشخصی برای رفع آن اندیشید این تحریم های آمریکا در ابتدای سال ۹۸ در حالی اتفاق افتاد که وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی مضحک مجدد برخی صنایع و معادن جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داد. شرکت های مختلف و صنایع فولادی از جمله شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در این لیست قرار گرفتند. گل گهر یکی از شناخته شده ترین معادن سنگ آهن خاورمیانه که بیش از ۲۷ درصد ذخایر سنگ آهن ایران را به خود اختصاص داده است و تکمیل زنجیره فولاد و اولین منطقه ای در ایران است که تولید آهن از زمان برداشت معدن تا محصول نهایی را توانسته در یک محیط جغرافیایی در کنار هم قرار دهد در شرکت های این منطقه بیش از ۱۹ هزار نفر مشغول بکار هستند که سهم قابل توجهی از اشتغال صنعت و معدن کشور است صادرات گل گهر در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۳۳ درصدی یک رکورد را به ثبت رساند و تا پایان سال ۹۵ چیزی حدود 150 میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته است اکثر محصولات این شرکت به عراق ، عمان ، سوریه ، چین صادر می شود.

در نیمه نخست سال ۹۸ این شرکت در سامانه کدال حکایت از درآمد ۷ هزار میلیارد ریالی این شرکت از صادرات کنسانتره و گندله دارد چرا که علاوه بر ۲۲۰۰ میلیارد ریال درآمد فروش صادراتی گندله این شرکت، درآمد ۴۸۰۰ میلیارد ریالی صادرات کنسانتره نیز به ثبت رسیده است.

اما مدیران شرکت های منطقه گل گهر تحریم ها را یک فرصت میدانند و اعتقاد دیگری دارند که باید با تکیه بر توان بومی و راهکارهای جدی مسیر را هموار کرد.

حسن امین زاده مدیر پروژه گندله سازی گهر زمین که طی چند سال اخیر برای ساخت این کارخانه با شرایط تحریم دست پنجه نرم کرده است اعتقاد دیگری دارد او معتقد است تحریم ها یک فرصت هستند. در واقع تحریم ها بی تاثیر نبوده ولی من فکر می‌کنم این تحریم ها یک فرصت بود که با درایت مدیرعامل محترم مجموعه گهر زمین و اعضا محترم هیئت مدیره قبل از اینکه وارد مرحله تحریم شویم کلیه تجهیزات را از خارج کشور وارد کردیم. به گفته وی قریب به ۷۰درصد از تجهیزات مکانیکی این پروژه بومی سازی شده و به دست توانمند مهندسین. بومی انشالله این پروژه به بهره برداری خواهد رسید

مستقیمی معاون اداری و پشتیبانی مجتمع جهان فولاد نیز در این خصوص گفت: تحریم ها بی تاثیر نبوده ولی می شود آنها را خوب مدیریت کرد و با یک همفکری و همکاری بین شرکت‌ها و نهادهای دولتی موانع را رفع کرد.

مستقیمی با اشاره به راه اندازی کمیته رفع موانع تولید تصریح کرد: دولت یک کاری کرده به نام کمیته رفع موانع تولید بعضی اوقات خود همین کمیته مقابل تولید است به عبارتی موانع اصلی را هم اینها سر راه تولید گذاشتند در بحث فروش شرکت ها در حوزه داخلی خود وزارتخانه بسیار اذیت می‌کند زمانی در آستانه فروش خیلی خوب خارجی هستیم مجوز صادرات را اگر به موقع صادر کنند همه کارها به خوبی پیش خواهد رفت ولی متاسفانه می بینیم زمانی مجوز صادرات صادر می‌شود که کشتی وجود ندارد که بتواند کالا را برای شما حمل کند می شود. زمانی شرکت میخواهد فروش خارجی داشته باشد اگر آگهی روزنامه خارجی کند این شرکت شناسایی و تحریم می شود باید وزارتخانه های مربوطه راهکار ارائه دهند و یک حمایت همه جانبه از سوی دولت شکل بگیرد .

سلیمان زاده قائم مقام شرکت آرمان گهر سیرجان نیز اظهار داشت: بسیاری از قطعات توسط جوانان این کشور بومی سازی شده و تا کنون تحریم ها نتوانستند در کارهای معدنی و این شرکت وقفه ایجاد کنند او معتقد است باید به تکیه بر توان داخلی تمام همت خود را بکار گرفته و به نیرو های متخصص داخلی خود فرصت دهیم تا نیاز های صنایع و معادن را تامین کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.