کد خبر : 3397
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 شهریور 1399 - 12:24

افتتاح کارخانه هماتیت گل گهر/ تمام برنامه های هفته دولت در استان کرمان

افتتاح کارخانه هماتیت گل گهر/ تمام برنامه های هفته دولت در استان کرمان

استاندار کرمان گفت: حجم پروژه های دولتی قابل بهره برداری در هفته دولت امسال نسبت به سال ۹۸، تقریبا سه برابر شده است به طوری که در سال ۹۷، ۳۰۵ پروژه با اعتبار ۴۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۴۸۱ پروژه با ۵۰۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده بودند که این حجم پروژه

استاندار کرمان گفت: حجم پروژه های دولتی قابل بهره برداری در هفته دولت امسال نسبت به سال ۹۸، تقریبا سه برابر شده است به طوری که در سال ۹۷، ۳۰۵ پروژه با اعتبار ۴۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۴۸۱ پروژه با ۵۰۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده بودند که این حجم پروژه امسال به ۱۵۹۴ میلیارد تومان رسیده است که نشان می دهد دستگاه های اجرایی استان در سال گذشته عملکرد خیلی خوبی داشته اند و رکورد بسیار خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

دکتر “محمدجواد فدایی” شامگاه دوشنبه سوم شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته دولت و با یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و گرامیداشت شهدای دولت گفت: در سال جاری و در هفته دولت ۳۷۷ پروژه توسط دستگاه های دولتی استان با اعتباری بالغ بر ۱۵۹۴ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

وی در مقایسه حجم فعالیت های دولت در استان کرمان طی یکسال گذشته با سال های ۹۶ و ۹۷، اظهار کرد: حجم پروژه های دولتی قابل بهره برداری در هفته دولت امسال نسبت به سال ۹۸، تقریبا سه برابر شده است به طوری که در سال ۹۷، ۳۰۵ پروژه با اعتبار ۴۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۴۸۱ پروژه با ۵۰۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده بودند که این حجم پروژه امسال به ۱۵۹۴ میلیارد تومان رسیده است که نشان می دهد دستگاه های اجرایی استان در سال گذشته عملکرد خیلی خوبی داشته اند و رکورد بسیار خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

فدایی با اشاره به اینکه این رکورد حجم پروژه های قابل بهره برداری توقع را برای سال های آینده بالا خواهد برد افزود: ۳۶۹ میلیارد تومان پروژه توسط شرکت برق منطقه ای (خطوط انتقال و پست های توزیع)، ۵۸ پروژه توسط بنیاد مسکن (عمده طرح های هادی روستایی و واحدهای مسکونی)، ۱۴ طرح با اعتبار ۲۳۶ میلیارد تومان توسط شرکت گاز، ۱۴۸ میلیارد تومان پروژه توسط شرکت آب منطقه ای و … در هفته دولت امسال توسط دستگاه های اجرایی استان به بهره برداری خواهند رسید.

وی به یکی از پروژه ها قابل بهره برداری استان کرمان در هفته دولت اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه های بسیار مهمی که در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید پست توزیع۱۳۲/۴۰۰ جیرفت با ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار خواهد بود که با راه اندازی این پست، نوسانات برق در جنوب استان کرمان که باعث شکایت و نارضایتی هایی توسط مردم شده بود، حل خواهد شد ضمن آنکه با افتتاح چند پست دیگر برق در این منطقه در هفته دولت، بحث کمبود برق و افت ولتاژ در جنوب استان رفع و گام بلندی در راستای توسعه جنوب استان برداشته خواهد شد.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان به پروژه های قابل افتتاح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در هفته دولت ۹۹ اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال بهره برداری از  ۶۵۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری با اعتباری بالغ بر ۳۱۸ میلیارد تومان را شاهد خواهیم بود.

فدایی به یکی از نگرانی های مردم استان کرمان در حوزه خطوط ریلی “تهران – کرمان” اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه هایی که مردم خیلی نگران آن بودند، بحث بازسازی و تعویض خطوط راه اهن کرمان در منطقه سیریز است که در این راستا بخشی از این پروژه بین ایستگاه «مورد» و «سیریز» به طول ۲۵ کیلومتر بوده که در هفته دولت ۸ کیلومتر بازسازی این خط با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد و مابقی اصلاح این خط نیز تا پایان سال جاری (بخشی از این خط در دهه فجر) به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی به موضوع کنترل محورهای مواصلاتی استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال نصب و راه اندازی نظارت تصویری، دوربین های پلاک خوان، ترددشمار و کنترل جاده ای را در برخی از شریان های اصلی استان خواهیم داشت که با راه اندازی این پروژه ها، قدم بزرگی در کاهش تصادفات جاده در استان کرمان بر خواهیم داشت.

استاندار کرمان در بخشی دیگری از صحبت های خود به پروژه هایی که در هفته دولت امسال کلنگ زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال، ۹۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴۱ میلیارد تومان توسط دستگاه های اجرایی (دولتی) استان کلنگ زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

فدایی با بیان اینکه در سال ۹۸، میزان پروژ های کلنگ زنی ۱۲۰ عدد با اعتباری بالغ بر ۳۳۱ میلیارد تومان بوده است افزود: حجم پروژه های قابل کلنگ زنی در هفته دولت امسال نزدیک به ۳ برابر پروژه های سال ۹۸ است ضمن آنکه باید عنوان شود که در سال ۹۸، پروژه های ملی استان کرمان ۹ مورد بوده که امسال این پروژه به ۷۹ مورد رسیده است که نشان می دهد اعتبارات ملی زیادی را به سمت استان سوق داده ایم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸،  ۱۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای شروع پروژه ها به استان اختصاص داده شده بود که این میزان اعتبار برای سال ۹۹ به حدود ۸۰۳ میلیارد تومان رسیده است افزود: پروژه پست ۲۰/۱۳۲ نودژ، گازرسانی به صنایع شمال و جنوب استان، گازرسانی به منطقه دهبکری، اصلاح تقاطع باغ شاهزاده و … از جمله پروژه های قابل کلنگ زنی استان با اعتبارات دولتی در هفته دولت ۹۹ خواهد بود.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع خبرنگاران به طرح هایی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهند رسید اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸، ۱۷۳ پروژه با ۱۵ هزار میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری رسید که حجم این پروژه های قابل افتتاح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال جاری به ۲۰۲ پروژه و با اعتباری در حدود ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

فدایی با بیان اینکه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسط بخش خصوصی در استان کرمان اجرایی خواهد شد افزود: از این ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه، در ابتدای سال جاری ۴ هزار میلیارد تومان با حضور رییس جمهور افتتاح، ۸ هزار میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید و مابقی این پروژه ها نیز تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در تشریح جزییات پروژه های قابل بهره برداری با هزینه بخش خصوصی در هفته دولت در استان کرمان گفت: ۷۶۲۲ میلیارد تومان پروژه با اشتغال ۳۵۵۵ نفر در بخش صنعت و معدن، ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه در بخش کشاورزی، ۲۳ میلیارد تومان پروژه در بخش گردشگری، خدمات و بازرگانی و ۱۴۹ میلیارد تومان پروژه در بخش تولید انرژی به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار کرمان با انتقاد از عقب بودن استان کرمان در بحث گردشگری، خدمات و بازرگانی گفت: پروژه های قابل افتتاح نشان می دهد که برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت و معدن به ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز بوده این در حالی است که در حوزه گردشگری برای ایجاد هر شغل به حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز است که یک دهم بخش صنعت و معدن است و همین امر اهمیت نگاه ویژه به بخش گردشگری را برای ما تبیین می کند.

وی با اشاره به اینکه بخش گردشگری استان کرمان توانایی انجام کار بیشتری را دارد افزود: در بخش گردشگری استان کرمان ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی وجود دارد ضمن آنکه دولت نیز بسته های حمایتی ویژه ای در این بخش تعریف کرده است که از سرمایه گذاران برای ورود به این بخش استقبال می کنیم.

فدایی به تشریح برخی از پروژه های قابل بهره برداری توسط بخش خصوصی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: افتتاح کارخانه هماتیت جدید سیرجان، کارخانه مس کاتد ۸۰ هزارتنی کرمان و دو کارخانه معدنی در شهرهای شهربابک و رفسنجان نمونه هایی از این پروژه های قابل افتتاح در بخش صنعت و معدن در هفته دولت در استان کرمان است.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید فعالیت های معدنی استان را از انحصار چند شهر معدنی خارج و آن را به سمت جنوب کرمان سوق دهیم افزود: جلسات متعددی طی ماه های گذشته با شرکت های معدنی استان از جمله گل گهر و مس برگزار کردیم و از آنها خواسته ایم در جنوب استان نیز سرمایه گذاری کنند که در این راستا و طبق توافق با شرکت صنعتی معدنی گل گهر مقرر شد اکتشافات کرومیت را در شهرستان های بافت و اروزئیه داشته باشیم ضمن آنکه ظرف ماه های اینده فعالیت های این شرکت های معدنی در جنوب استان نیز آغاز خواهد شد و در سال های آینده شاهد افتتاح پروژه های بزرگ معدنی در جنوب استان کرمان خواهیم بود.

وی با اشاره به برخی از پروژه های قابل افتتاح در حوزه انرژی با سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز گفت: چند نیروگاه کوچک و متوسط و همچنین بهره برداری از چند نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ و ۵ کیلواتی را در این هفته در سطح استان خواهیم داشت.

استاندار کرمان با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک کرمان به عنوان قطب انرژی خورشیدی در کشور مطرح خواهد شد افزود: در این راستا با یک سرمایه گذاری خارجی در حال مذاکره هستیم و پیش بینی می کنیم افق های خیلی خوبی را در این حوزه پیش روی استان کرمان داشته باشیم.

فدایی در بخش دیگری از صحبت های خود به حمایت های دولت از بخش تولید و ایجاد اشتغال در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ تعهد ایجاد ۳۳ هزار شغل را داشتیم که خوشبختانه توانستیم برای ۴۱ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کنیم که این رقم تعهد در سال گذشته ۳۰ هزار شغل بود که ۳۷ هزار شغل (۱۲۲ درصد تحقق) را توانستیم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این شغل ها با تسهیلات پرداخت شده ایجاد شده است که این روال همچنان ادامه دارد و امیدواریم امسال نیز آمار خوبی داشته باشیم افزود: در سال ۹۷، ۱۵۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال داشتیم که این تسهیلات به ۱۱ هزار نفر اعطا شد که در سال گذشته این رقم پرداختی تسهیلات به ۲۰۲ میلیارد تومان رسید.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان به پرداخت تسهیلات دولت برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری زیر ۱۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت: هدف از پرداخت این تسهیلات این بوده که روستاییان در روستاها برای خود شغل ایجاد کنند و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری شود که در این راستا طی ۴ سری قبلی، ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود ۶ درصد در استان کرمان پرداختی داشتیم که این تسهیلات برای ۸۵۳۴ نفر در روستاها به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است و در این راستا سری پنجم پرداخت این نوع تسهیلات نیز به استان ها ابلاغ شده است و امیدواریم این برنامه در حفظ اشتغال روستاییان موثر باشد.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی استان به منظور فعال شدن اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز در سال گذشته، ۱۹۳۷ میلیارد تومان تسهیلا به ۵۳۹ طرح ارائه شد که این تسهیلا توانست علاوه بر تثبیت اشتغال موجود، ۲۰۰۰ شغل جدید را نیز ایجاد کند.

فدایی به موضوع پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه در استان در کرمان از تسهیلات کرونایی استقبال نشده است که دلایل مختلفی دارد اما بخشی از آن به مشکلات بانکی بر می گردد که در این راستا بلافاصله ورود پیدا کردیم و با بانک های متخلف برخورد صورت گرفت.

استاندار کرمان تاکید کرد: برای کسانی که از تسهیلات کرونا استفاده می کنند تا سقف ۱۶ میلیون تومان نیازی به ضامن نداشته و این افراد می توانند و با چک و سفته تسهیلات کرونایی خود را دریافت کنند که متاسفانه برخی بانکها این بخشنامه را اجرایی نمی کردند که بلافاصله برخورد کردیم.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان در بخش پایانی گفت و گوی خود به وضعیت منابع و مصارف بانکهای استان کرمان پرداخت و گفت: بانکها اگر منابعی داشته باشند، می توانند انها را مصارف کنند که هرچقدر میزان این منابع و مصارف بیشتر باشد، پویایی اقتصاد نیز بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در پایان اسفندماه سال ۹۶،میزان منابع بانک های استان ۲۳ هزار میلیارد تومان و مصارف بانکهای استان ۱۵ هزار میلیارد تومان بود افزود: تقریبا ۶۵ درصد منابع بانکی استان کرمان در پایان سال ۹۶ مصرف شده بوده که اصلا خوب نبوده و یعنی از منابع بانکی به خوبی استفاده نشده بود اما در پایان تیرماه سال ۹۹، میزان منابع بانک های استان به ۴۶ هزار میلیارد تومان (تقریبا دو برابر) رسیده است که بخشی از این افزایش منابع به گردش مالی پول شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان به داخل استان بر می گردد که البته هنوز نیز کافی نیست.

استاندار کرمان ادامه داد: مصارف بانک های استان نیز در پایان تیرماه سال جاری، ۳۹ هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد در بخش منابع رشد ۲ برابری و در بخش مصارف رشد ۲.۶ برابری را نسبت به پایان سال ۹۶ داشته ایم و نسبت مصارف به منابع نیز از ۶۵ درصد تقریبا به بالای ۸۰ درصد رسیده است و حتی به دنبال آن هستیم که با مجوز بانک مرکزی این رقم را به حدود ۸۵ درصد نیز برسانیم.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان به بخش کشاورزی و مشکلات این حوزه به ویژه در جنوب استان کرمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخش کشاورزی جنوب کرمان مشکلات زیادی داشته و دارد و بین تولید، بازار و مصرف یک تعادل منطقی وجود ندارد.

فدایی با بیان اینکه اگر تولید منطقی ایجاد نشود یا کشاورز متضرر خواهد شد یا مصرف کننده افزود: برای حل این مشکل، بحث کشاورزی قرارداری را باید دنبال بکنیم که در این راستا قبل از شروع کشت باید متقاضیان مصرف با کشاورزان قرارداد بسته و پیش خرید محصولات شاورزان صورت گیرد.

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: پیش نویس این قرارداد تنظیم شده است و امسال اگر بتوانیم بخشی از محصولات کشاورزی را در قالب کشاورزی قراردادی انجام دهیم، به حل مشکلات کشاورزی جنوب کرمان کمک شایانی خواهیم کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.