کد خبر : 4080
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 خرداد 1400 - 13:45

در مجتمع جهان فولاد اتفاق افتاد/ افزایش تولید با تکیه بر توان داخلی

در مجتمع جهان فولاد اتفاق افتاد/ افزایش تولید با تکیه بر توان داخلی

افزايش 11 درصدي توليد شمش فولاد نسبت به ظرفيت اسمي در مجتمع جهان فولاد سيرجان موضوعي بود که به همت توان مهندسين داخلي و براساس بومي شدن دانش فولادسازي در اين شرکت در ارديبهشت ماه امسال محقق شد. راه‌اندازي اين مجموعه فولادي با همت مهندسين داخلي، انجام اصلاحات مداوم و تعريف پروژه‌هاي تحقيقاتي ميسر شد

توليدی فراتر از ظرفيت با تکيه بر توان مهندسين داخلی

افزايش 11 درصدي توليد شمش فولاد نسبت به ظرفيت اسمي در مجتمع جهان فولاد سيرجان موضوعي بود که به همت توان مهندسين داخلي و براساس بومي شدن دانش فولادسازي در اين شرکت در ارديبهشت ماه امسال محقق شد. راه‌اندازي اين مجموعه فولادي با همت مهندسين داخلي، انجام اصلاحات مداوم و تعريف پروژه‌هاي تحقيقاتي ميسر شد و در اين مسير اين مجتمع مجهز به دانش فولادسازي شد.

توليدي فراتر از ظرفيت در کمترين زمان

اولين ذوب آزمايشي مجتمع جهان فولاد سيرجان در ارديبهشت سال 98 اجرايي شد و فعاليت اين کارخانه با اين ذوب آزمايشي از اين تاريخي به نوعي آغاز شد. به طور معمول از راه‌اندازي يک واحد فولادي تا زماني که اين واحد بتواند با ظرفيت اسمي خود محصول توليد کند به حدود 4 سال فرصت نياز است. اما با توجه به اقدامات انجام شده در شرکت جهان فولاد و به همت تمامي کارکنان مجموعه، رسيدن به ظرفيت اسمي تنها در بازه‌اي حدود 9 ماه عملي شد.

در ادامه رسيدن به توليدي بيش از ظرفيت اسمي به‌عنوان يکي از اهداف مجموعه تعريف شد و با توجه به اقدامات انجام شده توانستيم در ارديبهشت سال 1400 ميزان توليد در اين مجتمع را 11 درصد بالاتر از ظرفيت اسمي ارتقا دهيم. اين افزايش ظرفيت با اتکا به دانش بومي مهندسي مجموعه انجام شد. براي تحقق اين موضوع پروژه اصلاح زاويه ريزش مواد بر روي طرح اوليه شرکت تنوا ايتاليا در کوره EAF کارخانه ذوب شماره يک طراحي و در کمترين زمان ممکن اجرايي شد. اين اقدام منجر به ايجاد شرايط پايدار و افزايش توان کوره EAF از 107 مگاوات به بالاي 120 مگاوات شد که افزايش توليد چشمگير و رکورد توليد منحصر به‌فرد در فولادسازي‌هاي کشور را به همراه داشت. دستيابي به چنين نتيجه‌اي آن هم در شرايطي که زمان کوتاهي از راه‌اندازي کارخانه فولادسازي در جهان فولاد سيرجان گذشته، موفقيتي بزرگ به‌شمار مي‌رود.

با اجرايي شدن پروژه بيان شده، ميزان توليد شمش فولاد در اين مجتمع در ارديبهشت ماه امسال به 93250 تن رسيد که اين رقم حدود  11 درصد بالاتر از ظرفيت اسمي مجموعه است.

اگرچه تحقق اين ميزان توليد دستاوردي بزرگ براي شرکت به حساب مي‌آيد اما اين پايان کار نبوده و در گام بعدي رسيدن به توليدي حدود 20 درصد بيش از ظرفيت اسمي به عنوان هدف در نظر گرفته شده است.

تکيه بر توان عملي مهندسان داخلي به ثمر نشست

تکنولوژي کارخانه فولادسازي مجتمع جهان فولاد سيرجان، يکي از به‌روزترين تکنولوژي‌هاي دنيا است، اين واحد در اوج دوران تحريم راه‌اندازي شد و همين موضوع نيز باعث شده بود تا شرکت‌هاي تکنولورژ اين مجموعه کشور را ترک کرده باشند. بنابراين راه‌اندازي اين مجموعه به همت تلاش نيروهاي داخلي انجام شد. همين موضوع و نيازي که به اتکا بر توان مهندسين داخلي بود باعث شد تا به دانش فني مورد نياز براي راه‌اندازي اين مجموعه برسيم. البته تحقق اين موضوع با انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي، عملي و مهندسي مختلفي ممکن شد. اما در نهايت اين موضوع به افزايش دانش علمي و مهندسي نيروهاي فعال در مجتمع انجاميد. ثمره اين موضوع براي شرکت جهان فولاد سيرجان به راه‌اندازي واحد ذوب خلاصه نشد و افزايش ظرفيت‌هاي توليد نيز به‌نوعي ثمره اين خوداتکايي است.

البته در اين ميان ايرادات و چالش‌هاي متعددي وجود داشت اما با بهبودهاي مستمر، بهينه‌سازي‌ها و… توانستيم مجموعه را راه‌اندازي کرده و در کمترين زمان به ظرفيت اسمي برسانيم.

عدم توسعه زيرساخت، چالش توليدکنندگان

درحالي که بسياري از مجموعه‌هاي توليدي همچون مجتمع جهان فولاد سيرجان به دنبال اجراي پروژه‌هايي هستند که به رشد توليد در آن‌ها منجر شود، چالش‌هاي بيروني همچون سدي در مسير تحقق اين هدف عمل مي‌کنند. بخش زيادي از اين چالش‌ها در اثر عدم توسعه زيرساخت‌ها در کشور به وجود مي‌آيد. به عنوان مثال عدم توسعه مناسب در توسعه زيرساخت انرژي در کشور باعث مي‌شود تا عموما چند ماهي در تابستان با قطعي آب و برق و مدتي در زمستان نيز با قطعي گاز و برق روبرو شويم. اين موارد بر توليد مجموعه‌هاي صنعتي به شدت اثرگذار مي‌شود؛ در کنار کاهش توليد توقف مجموعه‌ها مي‌تواند به تجهيزات نيز صدمه بزند. به عنوان مثال در بخش فولادسازي، توقف کوره با قطعي برق به نسوزهاي کوره آسيب وارد مي‌کند. شوک حرارتي مي‌تواند از عمر اين نسوزها بکاهد و در بلند مدت بر هزينه‌هاي يک مجموعه توليدي بيفزايد.

به اين ترتيب بايد گفت، ارتقا زيرساخت‌هاي کشور مي‌تواند به شکل قابل توجهي به کمک صنايع کشور بيايد. اين موضوع رشد توليد و بهره‌وري را در صنايع مختلف به همراه دارد و در نهايت نيز کشور از تحقق اين موارد بهره‌مند مي‌شود.

حرکت در مسيري درست

دانش فولادسازي مهمترين نياز صنعت فولاد کشور است. البته رسيدن به اين دانش در ضمن راه‌اندازي واحد فولادسازي در مجتمع جهان فولاد سيرجان تا حد زيادي محقق شد و اين دانش به ميزان قابل توجهي بومي شد. بومي شدن دانش فولادسازي اگرچه امري دشوار بود اما ادامه مسير توليد را در اين مجموعه آسان خواهد کرد. درواقع اگر ايرادي طي فرآيند توليد به وجود آيد، مهندسين مجموعه توان برطرف کردن آن را دارند.

البته همواره اولين تجربه‌ها دشوار هستند. واحد احيا و فولادسازي مجتمع جهان فولاد سيرجان، هر 2 اولين واحدهاي احداث شده در اين زمينه در شهرستان سيرجان بودند. با راه‌اندازي اين واحدها و تجربه کسب شده در اين زمينه، از اين پس کار براي واحدهاي جديد آسان خواهد شد.

افزايش ارتباط ميان دانشگاه و صنعت و درواقع ترتبيت دانشجويان براي انجام کارهاي عملي در بخش صنعت مي‌تواند به ارتقا دانش در بخش صنعت منجر شود. اگرچه دانشجويان توانمند متعددي از دانشگاه‌هاي کشور فارغ تحصيل مي‌شوند اما واقعيت آن است که دانشگاه‌هاي کشور از صنعت دور هستند، بنابراين فارغ‌ تحصيلان از اين دانشگاه‌ها نيز آموزشي در زمينه رفع چالش‌هاي صنعت نديده‌اند.

اين در حالي است که اگر شاهد گسترش ارتباط ميان دانشگاه و صنعت بوديم و پروژه‌هايي مشترک ميان اين 2 بخش تعريف مي‌شد، از سويي افزايش توان علمي و حتي مالي دانشگاه را به همراه داشت و از طرف ديگر نيز به رفع‌ چالش‌هاي عملي صنعت مي‌انجاميد. اما متاسفانه در حال حاضر چنين ارتباطي وجود ندارد. همچنان دانشگاهيان به دنبال کار تئوريک صرف و يا به دنبال انجام پروژه‌هايي با هدف ارائه مقاله علمي صرف هستند. اين در حالي است که ارتقا دانش بدون درنظر گرفتن تاثير آن بر صنعت نمي‌تواند سود کلي کشور را به همراه داشته باشد. بنابراين اميدواريم که اين ديدگاه تغيير کرده و شاهد افزايش ارتباط واقعي ميان صنعت و دانشگاه باشيم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.