کد خبر : 1912
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 بهمن 1397 - 15:21

یک کتاب قدیمی در معرفی سیرجان

یک کتاب قدیمی در معرفی سیرجان

به گزارش سیرجان رویداد؛ کتاب سیرجان به قلم  علی‌اکبر بختیاری در سال ۱۳۷۹ با  ۴۵۴ صفحه و در دو هزار نسخه به چاپ رسیده است. در این مجموعه، اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی، وضعیت اقتصادی و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه و مردم ((سیرجان)) فراهم آمده است . مطالب یاد شده در دوازده فصل، سامان

به گزارش سیرجان رویداد؛ کتاب سیرجان به قلم  علی‌اکبر بختیاری در سال ۱۳۷۹ با  ۴۵۴ صفحه و در دو هزار نسخه به چاپ رسیده است.
در این مجموعه، اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی، وضعیت اقتصادی و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه و مردم ((سیرجان)) فراهم آمده است .
مطالب یاد شده در دوازده فصل، سامان یافته است .فصل اول درباره وجه تسمیه و گزارش مورخان و جغرافی‌نویسان قرون اولیه اسلامی درباره این منطقه است .
در فصل دوم و سوم به مهم‌ترین رویدادهای تاریخی اشاره می‌شود که قبل و بعد از اسلام در این منطقه روی داده است .
در فصل چهارم با وضعیت کشاورزی در سیرجان آشنا می‌شویم .در این فصل به تاریخچه کاریز و قنات، آب و خاک و محصولات کشاورزی و رسوم مربوط به آن، همچنین پسته‌کاری و خربزه‌کاری اشاره شده است .
در فصل پنجم پس از مقدمه‌ای کوتاه درباره تاریخچه علم و دانش در سیرجان، گروهی از بزرگان، دانشمندان و شعرای سیرجان در طول تاریخ معرفی می‌شوند .
فصل ششم اشاره‌ای است به تاسیس مدارس عشایری در سیرجان .فصل هفتم به معرفی ایل‌های عشایری سیرجان اختصاص یافته است .در فصول هشتم و نهم، اطلاعاتی درباره آداب و رسوم رایج در میان جوامع شهری و عشایری سیرجان به طبع رسیده که از آن جمله عبارت‌اند از :گله‌داری، پشم‌چینی، عروسی، آبستنی، زایمان، روز سوم، روز دهم، روز چهلم، مراسم عزا، چهارشنبه سوری، عید نوروز، چارچار، سیزده نوروز، عدد هفت، و عدد چهل .فصل دهم درباره باورهای مردم سیرجان و روستاها و عشایر آن است.
فصل یازدهم به مطالب متفرقه اختصاص دارد از جمله :عقدنامه‌ها، انتخابات سیرجان در دوره مشروطیت، روش تهیه آرد سهن مهیابه .در آخرین فصل کتاب نیز چندین مثل و دوبیتی و لالایی بومی سیرجان ذکر شده است .کتاب با فهرست نام اشخاص، قبایل، جای‌ها و منابع به پایان می‌رسد

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.