کد خبر : 484
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1395 - 11:39

سیرجان در انتظار احداث بندر خشک!

سیرجان در انتظار احداث بندر خشک!

به گزارش عصرسیرجان ؛ جلسه هم اندیشی در خصوص ایجاد بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی و با حضور فرماندار ویژه سیرجان برگزار شد. فرماندار ویژه سیرجان در این خصوص با اشاذه به پتانسیل های بالای منطقه ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه سیرجان می تواند خاستگاه ایجاد بندر خشک باشد و باید به آن اهمیت داد

به گزارش عصرسیرجان ؛ جلسه هم اندیشی در خصوص ایجاد بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی و با حضور فرماندار ویژه سیرجان برگزار شد.

فرماندار ویژه سیرجان در این خصوص با اشاذه به پتانسیل های بالای منطقه ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه سیرجان می تواند خاستگاه ایجاد بندر خشک باشد و باید به آن اهمیت داد چراکه نمی توان خواستار توسعه شهرستان سیرجان بود اما به توسعه منطقه ویژه آن اهمیت نداد.

وی ایجاد بندر خشک در شهرستان را عامل مهمی در توسعه و ترقی شهرستان خواند و گفت: ایجاد این بندر خشک حالت پشتیبانی بنادر دیگر کشور را دارد و می تواند شهرستان سیرجان را به یک قطب مهم در میان بنادر کشور تبدیل کند.

همچنین ضیاشهابی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی گفت: افق دید ما در توسعه شهرستان باید جهانی باشد و تنها بهمسائل مرزهای جغرافیایی و مرزبندی منطقه ای محدود نگردد.

ما برای ایجاد بندر خشک در منطقه ویژه از همان ابتدا اعلام آمادگی کردیم چرا که ایجاتد این بندر علاوه بر منطقه ویژه می تواند در گسترش و توسعه شهرستان نقش بسزایی داشت باشد.

گفتنی است در ادامه جلسه راهکارهایی در خصوص گسترش منطقه ویژه و الحاق زمین جهت ایجاد بندر خشک در این منطقه گفتگو و راهکار هایی اتخاذ شد.

مفهوم بندر خشک از بنادر خشک که توسط خطوط راه آهن به طور مستقیم با پایانه های میان نقلیه ای مرتبطند گرفته شده است. در این پایانه ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می شوند که گویی جابجایی آنها در بنادر دریایی صورت می گیرد.

هدف اصلی مقاله این است که این نظریه را فراتر از مفهوم بندر خشک بسط دهد و تعریفی برای انواع سه گانه بنادر خشک: بنادر دور، بنادر میانی، و بنادر نزدیک ارائه دهد. نتایج به دست آمده نشان می دهند که مفهوم بندر خشک می تواند به شناخت راههای مختلف انتقال حجم محمولات از جاده ها به شیوه های حمل و نقل مؤثرتر از لحاظ مصرف انرژی که به محیط زیست ضرر کمتری می رسانند بیانجامد، از تراکم کار در بنادر دریایی بکاهد، و در دستیابی به راه حلهایی جهت ارائه تدارکات بهتر به کشتیهای باربری در مناطق پشت ساحلی بنادر دریایی مؤثر واقع شود.

سپس با نگاهی  به وضعیت موجود ایران و جایگاه جفرافیائی آن درمیابیم که در صورت فراهم آوردن زیرساخت های لازم و بخصوص ریلی  ضرورت ایجاد آن در برخی نقاط ایجاب می نماید .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.