کد خبر : 5975
تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 - 6:11

«پنجاه سالگی»، روایت ناگفته‌های زندگی حاج قاسم سلیمانی/ در سیرجان چه رخ داده بود؟

«پنجاه سالگی»، روایت ناگفته‌های زندگی حاج قاسم سلیمانی/ در سیرجان چه رخ داده بود؟
«پاییز پنجاه سالگی» به سراغ واکاوی ابعاد ناگفته و کمتر دیده‌شده زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی رفته است.

«پنجاه سالگی» به کارگردانی «محسن اسلام‌زاده»، ناگفته‌هایی از زیست «شهید حاج قاسم سلیمانی» را از زبان «سردار محمّد جمالی»، هم‌رزمش روایت می‌کند و نگاهی دارد به دوران حضور «حاج قاسم» در منطقه جنوب‌شرق کشور؛ دورانی که سردار سلیمانی علاوه بر این که فرمانده سپاه ثارالله بود، در قرارگاه قدس هم فرماندهی می‌کرد و یکی از دوران مهم فعالیت ایشان بوده است.

این مستند ۷۰ دقیقه‌ای تولید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیما است که برای نخستین بار در شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» در بخش‌های «جایزه شهید آوینی» و «مسابقه بلند ملّی» به نمایش در آمد.

محسن اسلام‌زاده در اثر جدید خود با عنوان «پاییز پنجاه سالگی» به سراغ واکاوی ابعاد ناگفته و کمتر دیده‌شده زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی رفته که تفاوت‌هایی با دیگر آثار ساخته شده در این زمینه دارد. ‫

‬

پاییز پنجاه سالگی برگرفته از کتابی با همین نام نوشته «فاطمه بهبودی» است که خاطرات مریم جمالی همسر شهید مدافع حرم محمد جمالی را به نگارش درآورده است.

پنجاه سالگی

محسن اسلام زاده، کارگردان مستند «پاییز پنجاه سالگی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از مرداد سال ۹۹ ساخت مستند پنجاه سالگی آغاز شد اما چون به سوژه و آرشیو مناسبی نرسیده بودم تا اسفند ۹۹ دست نگه داشتم اما از اسفند راه باز شد و توانستم کم کم آرشیوها را به دست بیاورم.

به گفته کارگردان مستند پنجاه سالگی، رفت و آمد به کرمان و مجوز گرفتن برای اقدامات اولیه سخت بود اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که شهید جمالی را انتخاب کنم و سوژه را بر اساس کتاب پنجاه سالگی که سرگذشت شهید جمالی  به قلم فاطمه بهبودی است انتخاب کردم.

اسلام زاده بیان کرد: در نهایت در خرداد ۱۴۰۰ کار رسما آغاز شد و تا دی ماه سال گذشته به نتیجه رسید اما چون کار خوبی شده بود پیشنهاد شد یک سال صبر کنیم و بعد وارد چرخه اکران شویم.

وی افزود: کتاب کدهای خیلی خوبی داشت برای مثال اینکه سیرجان ناامن بود و اتفاق خاصی در آن رخ داده بود ویا قصه بهادر نارویی کدهای خاصی داشت و برای ما الهام بخش بود و قصه را از روی کتاب گسترش دادیم.

زندگی حاج قاسم سلیمانی

همسر شهید محمد جمالی با حضور در شانزدهمین جشنواره مستند ایران سینماحقیقت گفت: به نظر من برای مستند پاییز پنجاه سالگی زحمت بسیار زیادی کشیده شده است تا اهداف شهدا به جامعه شناسانده شود.

او ادامه داد: در مستند پنجاه سالگی اخلاص کار حاج قاسم و شهدا دیده می‌شود و کاری که برای خدا باشد و همراه آن اخلاص باشد؛ از گیرایی خوبی برخوردار می‌شود.

همسر شهید جمالی در خصوص شهدا و زحمت‌آن‌ها گفت: شهدا برای دیده شدن کاری انجام نمی‌دادند و به قول حاج قاسم امیدوار هستم به این مرحله برسیم تا برای دیده شدن کار انجام ندهیم؛ زیرا هر کس که باید ببیند به خوبی می‌بیند.

او در خصوص اخلاقیات شهید جمالی گفت: شهید انسان مهربانی بود و با اینکه می‌توانست پست و مقام داشته باشد، اما به همه آن‌ها پشت پا زد و فریب پول و مقام را نخورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.