کد خبر : 6286
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 اسفند 1401 - 15:16

طرح جدید دولت برای کنترل بازار

قیمت کالاها با دستور کاهش می‌یابد؟

قیمت کالاها با دستور کاهش می‌یابد؟
روز گذشته وزیر صمت راه‌حل کنترل قیمت‌ها را ایجاد سامانه فروشگاهی شفاف عنوان کرد. رضا فاطمی‌امین جزئیات زیادی از ایجاد این سامانه فروشگاهی رسانه‌ای نکرد، اما طبق گفته او این طرح آغاز شده و تا اواسط سال آینده نظارت سیستمی بر بازارهایی مانند خواربارفروشی و موبایل انجام خواهد گرفت.

پیش از این نیز طرح‌های مختلفی در اقتصاد کشور برای کنترل قیمت‌ها به کار گرفته شد. این در حالی است که بدون کنترل تورم موجود و عدم دخالت دولت در عرضه و تقاضا امکان تعادل و ثبات قیمت‌ها وجود ندارد.

یکی از این طرح‌ها به مهرماه سال جاری باز‌می‌گردد؛ دولت برای کنترل تورم تصمیم به ایجاد «واحد رصد تورم» گرفت؛ در واقع دولت به منظور رصد و کنترل رشد تورم این واحد را در یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری تشکیل داد تا این واحد سیاست‌های مقتضی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را به ستاد هماهنگی اقتصادی پیشنهاد دهد. کارشناسان اقتصادی معتقدند، دخالت دولت در بازارها منجر به افزایش نوسان قیمت‌ها شده و بی‌ثباتی بازارها ارمغان سیاست‌گذاری‌های مرتبط با قیمت کالا در بازارها است. از این رو این دست طرح‌ها نمی‌تواند منجر به کنترل قیمت‌ها در بازار شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.