کد خبر : 3846
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 - 12:17

قیمت جهانی فولاد و آهن و بررسی آخرین وضعیت بازار

قیمت جهانی فولاد و آهن و بررسی آخرین وضعیت بازار

فولاد در بازار داخلی و جهان فولاد تولید داخل در حال حاضر چیزی حدود ۲۹ میلیون تن است که تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد آن مربوط به فولاد مبارکه است. سهم شرکت ذوب آهن از این بازار ۳-۴ میلیون تن بر آورد شده است. بنابراین بازار فولاد ایران به طور عمده زیر چتر فولاد مبارکه

فولاد در بازار داخلی و جهان

فولاد تولید داخل در حال حاضر چیزی حدود ۲۹ میلیون تن است که تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد آن مربوط به فولاد مبارکه است. سهم شرکت ذوب آهن از این بازار ۳-۴ میلیون تن بر آورد شده است. بنابراین بازار فولاد ایران به طور عمده زیر چتر فولاد مبارکه به حیات خود ادامه می‌دهد.

از طرفی تولید فولاد در جهان حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن برآورد شده که تقریبا ۵۵ درصد آن در چین اتفاق می‌افتد. هند با نرخ تولید حدود ۶ درصد در رده دوم و ژاپن در عین نداشتن معادن بزرگ در رده سوم قرار گرفته است. سهم ایران از این بازار حدود ۱.۴ درصد برآورد شده است.

قیمت‌های صادراتی فولاد ایران یا همان قیمت جهانی فولاد ایران

وقتی صحبت از قیمت جهانی فولاد می‌شود، منظور قیمت های صادراتی کشورهایی است که علاوه بر تامین بازار داخلی، در بازار دیگر کشورها نیز به توزیع آهن و فولاد میپردازند. صادرات فولاد و آهن به کشورها و مقاصد صادراتی از گذشته توسط ایران نیز صورت میگرفته است.

در سال های گذشته قیمت ورق گرم، میلگرد، بیلت و اسلب در محله متال بولتن درج میشد اما اکنون و پس از اعمال تحریم های امریکا در فروش محصولات نهایی فولاد، تنها قیمت بیلت و اسب ایران معیاری برای قیمت جهانی فولاد ایران در نظر گرفته میشود.

اما قطعا به این معنا نیست که ایران صادراتی بجز بیلت و اسلب ندارد. بلکه موضوع این است که قیمت گذاری و ارزیابی روزانه آنها توسط مجله متال بولتن صورت نمیگیرد.

قیمت هر تن فولاد جهانی به شدت تحت تاثیر عرضه و تقاضاست. به گزارش آرتان پرس شاخص قیمت بیلت صادراتی فوب ایران در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ ، ۵۵۱ دلار ثبت شده بود اما در فروردین ماه ۱۴۰۰ همسو با با رشد ۲۰ قیمت های صادارتی فولاد چین و CIS رشد کرد و به ۵۷۱ دلار در هر تن فوب رسید.

گفتنی است که قیمت بیلت صادراتی ایران در فروردین سال ۱۳۹۹ بر روی ۳۷۴ دلار بسته شده بود که بررسی قیمت بیلت صادراتی ایران نشان میدهد که بیلت در طی یکسال اخیر شاهد رشد ۴۷ درصدی نسبت به یکسال قبل خود بوده است.

از طرفی، قیمت اسلب صادراتی ایران نیز چشمگیر ۶۷ درصدی را در طی یکسال اخیر نشان میدهد. در این خصوص کافی است به نمودار قیمت اسلب در همین صفحه مراجعه کرده و روند کامل قیمت ها را مشاهده نمایید.

قیمت آهن آلات در ایران متاثر از قیمت ‌های جهانی آهن؟

به طور کلی، قیمت آهن آلات در ایران از جمله قیمت میلگرد و ورق و همچنین شمش از روند قیمت های جهانی فولاد صادراتی ایران پیروی میکند.

این موضوع با در نظر گرفتن ضرایبی از قیمت‌های جهانی فولاد بر روی قیمت پایه محصولات عرضه شده در بورس کالا اعمال میگردد.

روند قیمت آهن آلات در بازارهای جهانی

با توجه به شیوع ویروس کرونا و روند متعادل بازدارنده‌های اعمالی برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن در اغلب کشورها، قیمت هر تن فولاد جهانی روند افزایشی داشته است.

این افزایش قیمت تا حدودی برای ارز آوری شرکت‌های صادر کننده محصولات فولادی خبر خوبی تلقی می‌شود که با توجه به کاهش شدید صادرات نفتی، تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. با کاهش محدودیتهای اعمالی، واردات چین برای انواع شمش فولادی بیشتر شده و واحدهای تولیدی در کشورها روند بازگشت به حالت عادی و قبلی خود را طی می‌کنند.

بازگشت نسبی به حالت عادی و رونق فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان، قیمت فولاد صادراتی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد یک روند صعودی شده است.

افزایش یا کاهش قیمت جهانی فولاد

افزایش یا کاهش قیمت جانی فولاد یکی از پارامترهای موثر بر بازار فولاد داخلی کشورهاست که در این بینروند افزایش یا کاهش قیمت جهانی فولاد در کشورهای حوزه CIS و سپس چین، تاثیر بسزایی در روند بازار داخلی ایران دارد.

چین و قیمت جهانی آهن

تحلیل قیمت جهانی آهن بدون نگاه به بازار چین اساسا بی معناست. در سال ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی تولیدکننده‌های فولاد را در سرتاسر جهان زمین‌گیر کرده بود اما این شرایط تا سال ۲۰۱۵ به شدت تغییر کرد و چین توانست خود را به کلیدی ترین رکن این بازار تبدیل کند. چین در برنامه‌ریزی خود تا ۲۰۲۵ میزان تولید فولاد خود را به ۱۰۰ میلیون تن می‌رساند.

این کشور با از مدار خارج کردن تولید کننده‌های فولاد بی کیفیت خود، متقاضیان آن‌ها را به سوی دیگر کارخانه‌ها روانه کرد و این باعث شد قیمت جهانی آهن به طور نسبی بهبود پیدا کند.

در واقع تولید پایدار برای صنایع فولادی و دیگر مصرف کننده‌های این محصول صادرات این کشور را رونق بخشیده است.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای مقابله با خسارات ناشی از آن، دولت چین تصمیمات جدی گرفت و این امر باعث شد که ساخت و ساز در این کشور افزایش پیدا کرده و تقاضا برای خرید فولاد در چین بیشتر شده و در ادامه باعث افزایش قیمت جهانی آهن شد.

از طرفی طبق آخرین آمار رسیده از بازار فولاد چین، اینطور برآورد شده است که چین در حال رشد قیمت های فولاد در بازار جهانی است، به طوریکه عوامل بنیادین تاثیرگذار بر این روند کاهش عرضه با کاهش حجم تولید و افزایش تقاضا با بهبود روند ساخت و ساز  در سال جدید (۲۰۲۱) بوده است. 

نمودار قیمت جهانی فولاد

قیمت جهانی فولاد نمودار های مجزایی در هر یک از محصولات اولیه و نهایی دارند. سایت آرتان پرس تنها سایتی است که مجموعه کاملی از این اطلاعات و قیمت هر تن فولاد جهانی را به صورت نمودار در اختبار مخاطبان گرامی خود قرار داده است.

قیمت جهانی فولاد ضد زنگ

قیمت جهانی فولاد ضد زنگ در محصولاتی همچون ورق به صورت روزانه در مجله متال بولتن آپدیت میگردد. بهتر است بدانید که قیمت جهانی فولاد ضد زنگ علاوه بر روند کلی بازارهای جهانی آهن و فولاد، وابسته به قیمت پرمیوم نیکل و کروم است که در معاملات بورس لندن قیمت آن قابل مشاهده است.

نمودار قیمت جهانی شمش فولاد

در تصویر زیر روند و نمودار قیمت جهانی شمش فولاد در حوزه CIS نشان داده شده است. این نمودار نشان میدهد که سطح ۵۵۰ دلار سقف قیمتی ۱۰ ساله ای بوده است که در سال ۱۳۹۹ شکسته شد و اکنون نمودار قیمت جهانی شمش آهن نشان میدهد که سقف جدید ۶۰۴ دلار در هر تن هنوز سقف محکمی است که قیمت شمش بیلت پیش روی خود دارند.

نمودار قیمت شمش صادراتی CIS

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.