کد خبر : 5237
تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 - 18:51

در نشست قائم‌مقام وزیر و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با مدیران‌کل استان‌ها مطرح شد

تأکید مدیران‌کل استان‌ها بر رونق صنایع‌دستی/ افتتاح نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سراسر کشور

تأکید مدیران‌کل استان‌ها بر رونق صنایع‌دستی/ افتتاح نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سراسر کشور
مدیران‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها در نشست مجازی با قائم مقام وزیر و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برنامه‌های هفته صنایع‌دستی استان خود را تشریح و بر رونق صنایع‌دستی تأکید کردند.

نشست قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با مدیران‌کل و معاونان صنایع‌دستی استان‌ها به شکل ویدئو کنفرانس امروز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. 

استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها به نفع صنایع‌دستی

اسماعیل سجادی‌منش، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در این نشست، گفت: «هفته صنایع‌دستی را با دستور آقای ضرغامی با جدیت شروع کردیم. روز اول را با گردشگران رکاب‌زن استان بوشهر به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی شروع کردیم. همچنین افتتاح نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سطح روستاهای دارای ظرفیت در تمام شهرستان‌ها را داشتیم.» 

سجادی‌منش ادامه داد: «ما همچنین میز خدمت را در حاشیه نماز جمعه در شهرستان‌های مختلف برپا کردیم تا به سؤالات و مشکلات صنعتگران در نقاط مختلف استان رسیدگی کنیم. همچنین از ۲۴ تا ۲۷ خرداد، برای استفاده از ظرفیت سایر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند، جلساتی را برگزار خواهیم کرد.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر در ادامه گفت: «در نشستی که با شورای راهبردی پتروشیمی‌های مستقر در منطقه ویژه پارس جنوبی داشتیم، برای اولین بار پذیرفتند که از اداره‌کل استان خرید تضمینی صنایع‌دستی به مبلغ ۵ میلیارد تومان را داشته باشند که احتمال دارد تا ۹ میلیارد تومان هم افزایش پیدا کند. صنعتگران در نمایشگاه‌ها محصولات خود را به پتروشیمی‌ها عرضه خواهند کرد.» 

او گفت: «با بنیاد امام حسن (ع) نشستی داشتیم و انشاالله در این هفته تفاهم‌نامه‌ای تهیه خواهیم کرد تا هزینه آموزش هزار نفر از هنرمندان را متقبل شوند. این آموزش‌ها در سطح روستاها و شهرستان‌ها برگزار خواهد کرد.» 

سجادی‌منش در پایان افزود: «همچنین با پارک علم و فناوری نشستی داشتیم تا کارهایی را در زمینه استارتاپ‌ها و خانه‌های خلاق صنایع‌دستی انجام دهیم. ما در آستانه جام جهانی قطر هستیم و نشستی با نماینده وزیر امور خارجه داشتیم تا برای صادرات صنایع‌دستی با رایزن‌های فرهنگی کشورهای منطقه خلیج فارس ارتباط بگیریم.» 

اجرای ۶۵ برنامه به مناسبت هفته صنایع‌دستی
هادی شاهوردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی گفت: «در استان خراسان جنوبی برای هفته صنایع‌دستی ۲۱ برنامه اصلی داریم و در مجموع ۶۵ برنامه برگزار می‌شود. همچنین قرار است در این هفته ۱۱ نمایشگاه صنایع‌دستی برپا و ۸ بازارچه صنایع‌دستی افتتاح شود.» 

او افزود: «طی هفته جاری دو مراسم کلنگ‌زنی برای احداث مرکز صنایع‌دستی در دو شهرستان استان داریم. همچنین دیدار با نماینده ولی‌فقیه، تحلیل از صنعتگران و راه‌اندازی میز خدمت در مراکز برپایی نماز جمعه تمام شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت هفته صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است.» 

شاهوردی از افتتاح کارگاه‌های سفال، سرامیک و زیورآلات سنتی در هفته صنایع‌دستی خبر داد و گفت: «در این هفته کارگاه‌های آموزشی یک روزه برای آشنایی کودکان و نوجوان با صنایع‌دستی برگزار خواهد شد. همچنین آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس دوتارسازی در شهرستان فردوس و رونمایی از ۹ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی را خواهیم داشت.» 

سرمایه‌گذاری صرفا در ساخت هتل و گردشگری نیست
فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان، گفت: «۷۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی داریم، ۱۰۱ رشته صنایع‌دستی و ۵ شهر ملی صنایع‌دستی و یک شهر جهانی صنایع‌دستی که نشان از ظرفیت بالای صنایع‌دستی کرمان دارد. یکی از دغدغه‌های ما در خصوص تشکیل زنجیره ارزش است تا بتوانیم از مرحله شناسایی تا مصرف بتوانیم به مسائل و مشکلات موجود بر سر راه صنایع‌دستی بپردازیم.» 

فعالی در ادامه گفت: «ما از همان ابتدای کار سرمایه‌گذاری را صرفا در گردشگری و ساخت هتل نمی‌دانستیم. سرمایه‌گذاری که بخواهد در حوزه صنایع‌دستی در کرمان فعالیت داشته باشد، برای ما واجد ارزش و اهمیت بالایی است. سالانه ۲۰ هزار متر مربع در شهر جهانی گلیم در سیرجان گلیم تولید می‌شود، اما متاسفانه صادرات خوبی نداریم، چون مشکل در زنجیره ارزش وجود دارد.» 

او ادامه داد: «در حال حاضر ما دو کارگاه بسیار خوب و فعال را در این زمینه داریم که آن‌ها را برای دریافت تسهیلات ۱۸.۵ و ۸ میلیارد تومانی به بانک معرفی کرده‌ایم و قرار است در این هفته کارشان انجام شود. به نظر من زنجیره ارزش مهم‌ترین حوزه در بخش صنایع‌دستی است و باید به زیرساخت‌های آنها توجه شود. ما از ظرفیت شرکت‌های صنعتی و معدنی مس و گلگهر استفاده کرده‌ایم تا تسهیلات صفر درصد در اختیار صنعتگران قرار دهند و در حوزه خرید صنایع‌دستی هم آن‌ها را حمایت کنند.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان در پایان افزود: «برای هفته صنایع‌دستی هم ما برنامه‌های مختلفی را از سه روز قبل از شروع این هفته در نظر گرفته‌ایم. یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنایع‌دستی با عنوان نمایشگاه تپه‌دوزی افتتاح شد که استقبال خوبی هم از آن شد. یک نمایشگاه گروهی خط کوفی هم برگزار شد. چند نمایشگاه دیگر هم در شهرهای مختلف از جمله رفسنجان خواهیم داشت. همچنین مراسم تجلیل از پیشکسوتان، خادمان و همکاران صنایع‌دستی و کسانی که در طول سال ۱۴۰۰ لوح اصالت دریافت کرده‌اند را پیش رو داریم.» 

نظارت بر آموزش، تولید و توزیع صنایع‌دستی یک الزام است

جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی، گفت: «امروز صنایع‌دستی از مشکل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری رنج می‌برد که نیازمند بازشناسی وظایف و اهداف سازمانی است. اکثر استان‌ها به چند برنامه و فعالیت روتین عادت کرده‌اند که شاید در حد و اندازه تکالیف سازمانی ما که اهدافی آرمانی هستند نباشد. اولویت اصلی ما باید بازشناسی ظرفیت‌های صنایع‌دستی باشد.» 

او افزود: «ما باید بحث تمرکز سیاست‌گذاری را مد نظر قرار دهیم. خیلی از ارگان‌ها مثل سازمان‌ها، کمیته امداد، فرهنگی هنری شهرداری‌ها و… در حوزه صنایع‌دستی دخیل هستند، اما متاسفانه تابع سیاست‌های وزارتخانه نیستند. ما متولی صنایع‌دستی در کشور هستیم باید در همه حوزه‌ها، تولید، توزیع، سامان‌دهی و… سیاستگذار باشیم و اعمال حاکمیت را به شکل جدی پیگیری کنیم.» 

جباری تصریح کرد: «حوزه آموزش ما بدون نظارت در همه استان‌ها پیش می‌رود که باید به شکل جدی پیگیری شود. کیفیت آموزش‌ها در استان‌ها ارزیابی نمی‌شود و باید بر اساس توانایی‌ها و ظرفیت‌های هر استان، بهینه‌سازی شود. ما در گذشته دستورالعمل‌هایی برای آموزشگاه‌های صنایع‌دستی داشتیم که متاسفانه در حال حاضر هیچ‌کدام از آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کیفیت آموزش‌های ما در هیچ جایی سنجش و ارزیابی نمی‌شود.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی تصریح کرد: «نوسازی و تجهیز ابزارآلات صنایع‌دستی باید انجام شود. وسایلی که در کارگاه‌های صنایع‌دستی استفاده می‌شود، چه ابزارهای ساخت و چه مواد اولیه، در هیچ جا نظارت نمی‌شوند. آمار دقیقی از تنوع صنایع‌دستی، میزان تولید صنایع‌دستی، ارزش صنایع‌دستی و حتی آمار صنعتگران وجود ندارد. برنامه‌های سالانه باید تبدیل به اهداف کمی و کیفی شود. در حوزه‌های دیگر چنین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی داریم، اما متاسفانه در حوزه صنایع‌دستی این اهداف کمی و کیفی مشخص نشده است و مثلا هدف‌گذاری دقیقی در حوزه تولید، صادرات یا ترویج صنایع‌دستی نداریم.» 

او ادامه داد: «برنامه‌های مختلفی در این هفته اجرا خواهد شد. بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی، نشست و گفت‌وگو با صنعتگران، افتتاح ۴ نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی و… از جمله برنامه‌هایی است که برای هفته صنایع‌دستی در نظر گرفته‌ایم. از دستاوردهای خوب سفرهای استانی دولت به استان ۱۵ میلیارد تومان برای ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان مصوب شد که در ۳ شهرستان استان اجرا خواهد شد تا تحرکی برای حوزه صنایع‌دستی کشور باشد.» 

باید به فکر ایجاد یک هلدینگ صنایع‌دستی باشیم

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، گفت: «استان سمنان ۵۲ رشته صنایع‌دستی دارد دو شهر ملی صنایع‌دستی داریم که با جدیت فعالیت می‌کنند. شهر سمنان هم از سوی وزارت ارشاد به عنوان شهر خلاق سفال برگزیده شده است و ما روی برندسازی استان کار می‌کنیم.» 

کرم‌زاده عنوان کرد: «حدود ۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی داریم که آثارشان باکیفیت است و ارزش صادرات دارد. افتتاح چند نمایشگاه صننایع‌دستی را در ماه‌های گذشته داشتیم که استقبال خوبی از آن‌ها شد. همچنین تجلیل از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی را داشتیم و بر سر مزار هنرمندانی که از دنیا رفته بودند حاضر شدیم.» 

او ادامه داد: «ما در حوزه صنایع‌دستی حتما باید به فکر ایجاد یک هلدینگ صنایع‌دستی باشیم تا بتوانیم خلاها را در حوزه تولید، فروش، بازاریابی و صادرات را برطرف کنیم. حوزه صنایع‌دستی بدون کمک‌ها و حمایت‌های دولت نمی‌تواند به جایی برسد. صرفا سیاست‌گذاری و اعطای تسهیلات پاسخگوی نیازهای صنایع‌دستی نیست. با ایجاد هلدینگ می‌توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد. خوشبختانه صنایع‌دستی از تحریم معافیت دارد و می‌توانیم به تمام نقاط دنیا صنایع‌دستی صادر کنیم.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: «خرید و فروش آثار آنتیک صنایع‌دستی هم نیاز به سامان‌دهی دارد. با شناسنامه‌دار کردن و ثبت این آثار زیر ۱۰۰ سال می‌توانیم در کنارشان فروش بالای صنایع‌دستی را هم داشته باشیم و مثلا تاجری که به دنبال خرید یک محصول صنایع‌دستی آنتیک است، می‌تواند در کنارش مقادیر زیادی هم صنایع‌دستی فاخر ما را خریداری کند.» 

کرم‌زاده همچنین گفت: «متاسفانه برای خرید آثار فاخر صنایع‌دستی بودجه کافی نداریم. این اقلام که با زحمات زیاد هنرمندان صنایع‌دستی و به خاطر عشقشان به این کار تولید می‌شوند، در اصل آثار موزه‌ای هستند. بحث درجه‌بندی، تعیین کیفیت، ارزش‌گذاری و رویکرد ما نسبت به تشکل‌های صنایع‌دستی هم باید مد نظر قرار گرفته شود.» 

او در ادامه افزود: «در سمنان یک بازارچه صنایع‌دستی در دست ساخت داریم که ۲۵۰۰ متر مساحت دارد که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قصد داریم نام این مکان را پایانه صادرات صنایع‌دستی بگذاریم و با استفاده از اعتبارات سفر استانی پروژه را به پایان برسانیم. با توجه به نزدیکی مکان پروژه به فرودگاه امام، با راه‌اندازی یک نمایشگاه خوب می‌توان از این پروژه نهایت استفاده را برد.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: «تقاضا برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی زیاد است و با سهمیه‌بندی شاید بتوانیم مشکل آن را حل کنیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.