کد خبر : 7006
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 13:36

پشت حملات آمریکا و بریتانیا به یمن چیست

آیا جنگ در یمن گسترده می‌شود؟

آیا جنگ در یمن گسترده می‌شود؟
تحلیلگران می گویند که حملات هوایی اخیر امریکا و بریتانیا علیه مواضع انصارالله کمک چندانی به بازدارندگی آن گروه نخواهد کرد. آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها بسیار مراقب بودند که این حملات را از العدید یا پایگاه‌های امارات انجام ندهند، زیرا نه قطر، نه امارات و نه عربستان سعودی نمی‌خواهند بخشی از این درگیری باشند.

سیرجان رویداد- تحلیلگران می‌گویند که حملات پنج شنبه شب بریتانیا و آمریکا به یمن می‌تواند جنگ اسرائیل علیه غزه را به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل کند و کارآمدی چندانی برای بازدارندگی انصارالله نسبت به حملات آینده آن گروه علیه کشتی‌های عازم دریای سرخ نخواهد داشت. نیرو‌های آمریکایی و بریتانیایی پس از حملات به کشتی‌های کشتیرانی در دریای سرخ حملات هوایی را علیه اهداف حوثی‌ها آغاز کردند. حملات ایالات متحده و بریتانیا چندین شهر در یمن از جمله صنعا پایتخت آن کشور، شهر بندری غربی حدیده و هم چنین صعده و ذمار را هدف قرار داده اند. کارشناسان بر این باورند که حملات هوایی تاثیر کمی بر تضعیف انصارالله یا توقف حملات آن گروه خواهند داشت حملاتی که انصارالله اعلام کرده در پاسخ به جنگ اسرائیل علیه غزه بوده است.

به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست آی، “آندریاس کریگ” نویسنده و دانشیار دپارتمان مطالعات دفاعی کینگز کالج لندن می‌گوید که ائتلاف بین المللی که اخیرا برای توقف عملیات انصارالله در دریای سرخ ایجاد شده با راه بسیار دشواری مواجه است. او می‌افزاید: “بریتانیا و آمریکا می‌خواهند پیامی قوی ارسال کنند، اما نه آن قدر قوی که بتواند آن را به تشدید طولانی تری درگیری فراتر از جنگ غزه بکشاند. دستیابی به این امر دشوار خواهد بود، زیرا هیچ راهی برای ضربه زدن به اندازه کافی به منظور از بین بردن توانایی‌های نظامی انصارالله وجود ندارد. هم چنین، اقدام در راستای بازدارندگی انصارالله به دلیل آن که آن گروه به مثابه یک شبکه عمل می‌کند کار دشواری می‌باشد. اگر به ۹ سال گذشته جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی نگاه کنید کاملا مشخص می‌شود که امکان بازدارندگی انصارالله وجود ندارد و اقدامات در این راستا همواره همراه با شکست بوده اند. حمله اخیر تلاشی برای جلوگیری از شرمساری ناشی از انفعال، حفاظت از اعتبار و حفظ تصویر عزم غرب در دفاع از آزادی دریانوردی در میان حملات بی وقفه انصارالله بود”.

“ابراهیم جلال” محقق غیرمقیم در انستیتو خاورمیانه نیز معتقد است که این حملات کمک چندانی به بازدارندگی انصارالله نمی‌کنند. او معتقد است که انصارالله از سال ۲۰۰۴ میلادی بیش از دو دهه تجربه در زمینه جنگ چریکی کسب کرده‌اند و از یک جنگ منطقه‌ای از سال ۲۰۱۵ بیرون آمده‌اند. از دید او همین موضوع شکست دادن انصارالله را دشوارتر می‌سازد. او می‌افزاید: “این حملات می‌تواند پیامد‌های متعددی داشته باشد از جمله ایجاد ترس در میان غیرنظامیان، فراهم ساختن فضا برای انصارالله به منظور طرح مسئله دشمن خارجی و تعمیق مقابله با مخالفان شان در داخل یمن و هم چنین تقویت حمایت داخلی از آنان”

جلال می‌گوید علاوه بر این با افزایش خطر فرو رفتن یمن در یک بحران انسانی عمیق‌تر وضعیت برای جلب حمایت عمومی و ادامه حملات دریایی برای انصارالله مساعدتر می‌شود. او می‌گوید در چنین شرایطی حملات انصارالله می‌تواند به منافع آمریکا در منطقه از جمله در خلیج فارس گسترش یابد”.

گسترش دامنه درگیری؟

کریگ باور ندارد که درگیری اخیر به صورت منطقه‌ای و فراتر از دریای سرخ و اقیانوس هند گسترش یابد. او می‌گوید:”آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها بسیار مراقب بودند که این حملات را از العدید یا پایگاه‌های امارات انجام ندهند، زیرا نه قطر، نه امارات و نه عربستان سعودی نمی‌خواهند بخشی از این درگیری باشند”.

کریگ می‌گوید: “انصارالله نشان می‌دهند که در خط مقدم پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه قرار دارند. بنابراین، آنان نمی‌توانند عقب نشینی کنند چرا که در آن صورت مشروعیت خود را از دست خواهند داد”. او هشدار داد که بریتانیا و آمریکا باید اطمینان حاصل کنند که دامنه عملیات از جنگ غزه فراتر نمی‌رود و بنابراین باید بر اسرائیل به منظور پایان دادن به جنگ فشار بیاورند. او اشاره می‌کند که ارتباطات دیپلماتیک از طریق طریق عمان و عربستان سعودی کلید مذاکره با انصارالله خواهد بود.

سناریو‌های احتمالی

“توماس جونو” دانشیار دانشگاه اتاوا با این نظر موافق است که حملات پنجشنبه شب بعید است به یک درگیری گسترده‌تر منتهی شود، اما می‌گوید خطر جدی اقدام تلافی جویانه از سوی انصارالله وجود دارد.

او می‌افزاید:” آنان می‌توانند بار دیگر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ضربه بزنند و احتمالا سعی کنند کشتی‌های گروه ضربتی را که ایالات متحده رهبری می‌کند هدف حمله قرار دهند. آنان می‌توانند به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه از جمله در خلیج فارس ضربه بزنند. آنان همچنین می‌توانند با موشک‌ها و پهپاد‌ها دوباره اسرائیل را هدف قرار دهند”. جونو اشاره کرد که حملات هوایی محدود خطر “جسورتر شدن انصارالله از طریق تقویت روایت مقاومت در برابر سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده” را به دنبال خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.