کد خبر : 7337
تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:55

تخریب تعدادی از بناهای تاریخی سیرجان در اثر بارندگی

تخریب تعدادی از بناهای تاریخی سیرجان در اثر بارندگی
انتشار تصویری از فروریختن بخشی از یخدان تاریخی محمودآباد سادات به‌دلیل بارندگی‌های اخیر منتشر شد.

سیرجان رویداد- محمد کارآمد رئیس میراث‌فرهنگی سیرجان در پاسخ به فردای‌کرمان این خبر را تایید کرد و گفت: «علاوه بر یخدان، حدود دو، سه مغازۀ بازار تاریخی شهر سیرجان و قسمتی از کاروانسرای گدار از سمت مسیر کرمان به سیرجان نیز خسارت دیده است».

وی در پاسخ به این پرسش که تخریب مغازه‌های بازار در چه حد است؟ اظهار کرد: «ستون‌ها و سقف‌های چند مغازه که به‌صورت انبار استفاده می‌شوند ریخته است».

کارآمد در پاسخ به این پرسش که تخریب یخدان زیاد بوده است؟ توضیح داد: «این یخدان مالک شخصی دارد و ثبت ملی هم نشده و حدود 10 سال پیش نیز به‌صورت غیراصولی مرمت شده است و متاسفانه بارندگی شدید اخیر باعث تخریب بخشی از آن شد».

وی افزود: «البته چون دیواره‌های یخدان سالم هستند مجدد می‌توانیم آن را مرمت و احیا کنیم».

کارآمد روز چهارشنبه 29 فروردین‌ماه در ادامۀ این اظهارات در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌بینی می‌کنید تعداد بیش‌تری از بناها در سیرجان تخریب شده باشد؟ گفت: «از صبح امروز بازدید میدانی از آثار تاریخی انجام دادم و تخریب‌ها در حد همین چند مورد بوده و امیدوارم تعداد بیش‌تر نشود».

وی افزود: «بعد از پیش‌بینی بارندگی شدید، اقداماتی برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی صورت گرفت. برخی دهیاری‌ها با کمک مردم تجهیزات آوردند و راه آب را بستند تا بناها تخریب نشود ولی در این چند بنایی که اشاره شد، به‌دلیل بارندگی شدید تخریب‌هایی صورت گرفته و می‌توان آن را مرمت کرد».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

* * * Apple iPhone 15 Free * * * hs=2d69fe1b73c92f3384ad4e295785956c* پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 - 8:24

unbgyh