کد خبر : 7511
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 10 خرداد 1403 - 5:51

وقتی وعده گوارای آیت‌الله رییسی کام‌ تشنه دیار کریمان را سیراب کرد

وقتی وعده گوارای آیت‌الله رییسی کام‌ تشنه دیار کریمان را سیراب کرد
دولت سیزدهم که از ابتدای فعالیت پیگیر رفع مشکلات کم آبی استان کرمان به عنوان اولویتی مهم بود، با هدف رفع نیازهای این خطه، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها را در دستور کار قرار داد و طرح‌هایی را کلید زد یا به سرانجام رساند تا وعده‌های داده شده گوارای ساکنان دیار کریمان شود.

سیرجان رویداد- از همان ابتدا اولویت نخست دولت سیزدهم همانگونه که وعده داده شد، سفر به مناطق مختلف کشور اعم از شهرها و روستاها با تمرکز بر بررسی وضعیت مناطق محروم و نیازسنجی، اولویت بندی و برنامه ریزی برای آنها بود و در طول سه سال فعالیت این دولت شاهد سفرهای مستمر رییس جمهور شهید و اعضای کابینه به مناطق مختلف به ویژه نقاط محروم هر استان از جمله کرمان بودیم.

یکی از محورهای مهم سفرهای استانی رییس جمهور شهید در استان کرمان به عنوان پهناورترین استان که خاستگاه انواع ظرفیت ها نیز به شمار می رود، بحث تامین آب برای نقاط مختلف بود؛ دولت سیزدهم به برنامه‌های بخش آب در کشور نیز توجه ویژه‌ای داشت و در همین راستا اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مهم بخش آب را در استان کرمان با جدیت و به صورت جهادی پیگیری کرد.

تغییر اقلیم، کاهش نزولات جوی، خشکسالی‌های چندین ساله، برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی و غیره وضعیت بحرانی را برای منابع آبی استان کرمان به وجود آورده و در نقاط مختلف استان به ویژه فصل تابستان مردم بسیاری از روستاها و شهرها با مشکلات بسیار ناشی از کم آبی و قطعی آب مواجه هستند. گرچه البته طی این سال ها تدابیری نیز از سوی مسئولان برای رفع این مشکلات اندیشیده و طرح هایی از جمله انتقال آب حوضه به حوضه، طرح اضطراری تامین آب شرب برای کرمان و غیره دنبال شده اما برای حل بحران کم آبی استان باید راهکار دائمی، اصولی و پایدار دنبال و عملیاتی می شد که این مهم با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار دولتمردان قرار گرفت و به فراخور وضعیت و شرایط این استان، اولویت اصلی این استان، انتقال آب شرب از خلیج فارس تشخیص داده شد.

اتفاقی که استاندار کرمان آن را پیش از آن، در حد افسانه خواند زیرا کسی باور نمی کرد کسی زیر بار تامین هزینه های سنگین انتقال آب برود اما یا وقتی دولت سیزدهم بعد از ۱۲ سال قفل بسته پروژه مهم آبرسانی در شرق کرمان را گشود، همه باور کردند که وعده این دولت و رییس آن، گوارا و محقق شدنی است.

بسته ای با سه ضلع

دولت برای حل مشکل آب در استان کرمان بسته آبرسانی با سه ضلع مهم را پیش بینی کرد که نخستین آن آبرسانی به شرق این دیار، دومین آن پروژه انتقال آب از خط صنعت به شهرهای کرمان و رفسنجان و سومین آن انتقال آب از سد جیرفت در جنوب استان بود.

بعدها مسئولان شرکت آب منطقه ای کرمان هم به آمارهای مهمی از توجه دولت سیزدهم به موضوع آبرسانی به نقاط مختلف کرمان اشاره کردند؛ در یکی از این صحبت‌ها، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان مرداد سال گذشته گفته بود پیشرفت پروژه های بخش آب استان بی سابقه بوده و اعتبارات تخصیص یافته این استان در بخش آب با نگاه ویژه دولت سیزدهم از ۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۸ به بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

افتتاح طرحی پس از انتظاری ۱۲ ساله و وعده ای گوارا

گواه گوارای آیت‌الله رییسی در کام‌های تشنه دیار کریمان

نهم تیرماه پارسال بود که رییس دولت سیزدهم در سومین سفر خود به کرمان طی ۲ سال در اوج گرما و تشنه‌کامی این دیار، با دستی پر برای تحقق وعده‌ای که سال ۱۴۰۱ داده بود به شرق کرمان سفر کرد تا پس از ۱۲ سال انتظار اهالی، آبرسانی از سد نسا را در فاز نخست افتتاح کند و اهمیت موضوع آب در استان کرمان را نشان دهد.

فاز نخست خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان به شهرهای بم و بروات درحالی توسط شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور وقت به بهره برداری رسید که انتظارها برای افتتاح آن ۱۲ ساله شده بود.

خط انتقال آب از سد نسا در شرق کرمان یکی از سه ضلع بسته آبرسانی دولت برای حل بحران آب استان کرمان بودکه پس از ۱۲ سال از زمان کلنگ‌زنی، در دولت سیزدهم به سرانجام رسید و افتتاح شد.

فاز نخست این پروژه شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، ۲ مخزن ۱۰ و پنج هزار مترمکعبی، ۴۰ کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه بود که جمعیت قابل ملاحظه ای را زیرپوشش قرار داد.

دولت سیزدهم همچنین پس از پایان دادن به این انتظار ۱۲ ساله به مردم استان کرمان قول داد تا آغاز آبرسانی از این سد به دیگر شهرستان های شرقی استان کرمان نیز در آینده نزدیک در دستور کار قرار گیرد.طبق اعلام مسئولان مربوطه، هزینه‌کرد این طرح هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.

مردم شرق استان کرمان درخصوص بهره برداری از پروژه خط انتقال آب از سد نسا به بم و بروات توسط رییس جمهور بسیار شادمان بودند زیرا آنان اعتقاد داشتند این طرح علاوه بر مشکل کم آبی، کیفیت آب این منطقه را بهبود خواهد بخشید.

از شرق وعده ها به شمال آورده ها/طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان

گواه گوارای آیت‌الله رییسی در کام‌های تشنه دیار کریمان

البته سومین سفر شهید جمهور به استان کرمان در حوزه آب رهاوردهای دیگری هم داشت و در همان سفر کوتاه، رییس جمهور پس از افتتاح طرح بزرگ آبرسانی به شرق کرمان، به شمال غرب این استان رفت و از روند پیشرفت خط انتقال آب آشامیدنی از خلیج فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان بازدید کرد تا در جریان جزییات بیشتری از این طرح باشد.

رییس جمهور شهید در همان سفر، روند پیشرفت خط انتقال آب شرب از خلیج فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان را خوب توصیف و بیان کرد که دولت سیزدهم در اجرای طرح ها و پروژه های کلان و بزرگ به هیچ عنوان از نیازها و مسائل حیاتی و ضروری مردم مثل تامین آب غافل نشده است.

با وجود ابربحران کم آبی در استان کرمان، انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان خود افسانه ای بیش نبود زیرا هزینه های خط انتقال آنقدر زیاد بود که امکان عملیاتی شدن آن را ممکن نمی کرد اما این افسانه در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت زیرا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ کلنگ اجرای این پروژه به زمین خورد و در مدتی کوتاه هم خط لوله و هم تصفیه خانه آن با سرعت در حال احداث قرار گرفت.

این بازدید شهید آیت الله رییسی بسیار پُربرکت بود و در آن رییس جمهور وقت دستور لازم را برای اتمام سریع این پروژه بزرگ آبرسانی و حیاتی صادر کرد و اینک کار در مرحله رفسنجان به گام بهره برداری رسیده است و منتظریم که مراسم رسمی آن برگزار شود.

خط انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان(خط اضطراری) با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای در خطر بحران همچون کرمان و رفسنجان از خط انتقال صنعت اواخر سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد؛ این خط به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب آب این شهرها را تامین می کند و مراحل اجرایی خود را می گذراند که می تواند بخشی از نیاز آبی کرمان را رفع کند.

پروژه مشارکتی فاضلاب سیرجان که توسط رییس‌جمهور افتتاح شد

گواه گوارای آیت‌الله رییسی در کام‌های تشنه دیار کریمان

علاوه بر ۲ طرح گفته شده رییس جمهور شهید تیرماه پارسال در همان سفر یکروزه به کرمان، پروژه مشارکتی خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه خانه سیرجان را نیز به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح کرد تا گامی اساسی برای تامین نیاز آب صنعت و حفظ محیط زیست در استان گرفتار خشکسالی کرمان کلید بخورد.

از جمله ویژگی های این پروژه با ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار الگوی اجرای آن با مشارکت صنایع است که در نتیجه همکاری وزارت نیرو، صنایع مستقر در سیرجان آن را اجرا کردند تا بعد از بهره برداری هم صنایع آب موردنیاز خود را تامین کرده باشند و منابع آبی دیگر نیاز نداشته باشند و هم مشکل دفع فاضلاب شهروندان در شهر بزرگ سیرجان به سرانجام برسد.

تحقق وعده های دولت به سردمداری آیت الله رییسی، شهید جمهور، آن هم در بخش آب که پروژه های آن بسیار کلان و هزینه بر هستند، نشان از اهتمام و اولویت بندی درست دولت سیزدهم و نیز تلاش برای تحقق وعده ها دارد؛ و در کنار حضور مستمر و میدانی بین مردم به ویژه نقاط محروم، همین مولفه، از جمله مهمترین دلایلی به شمار می رود که شهید جمهور را در قلب های مردم داخل و خارج از کشور آنقدر دوست داشتنی کرد که در مراسم تشییع پیکر وی یا آیین های بزرگداشت شهادتش، اینچنین با حضور پرشور اقشار مختلف مردمی مواجه بودیم و همین اجتماع پرشور نیز در سطح جهانی خبرساز بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.