کد خبر : 3746
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 تیر 1400 - 11:43

مس درآلو پشت پرده انتقال آب هلیل/ رد پای جهانگیری ها در معدن استراتژیک مس

مس درآلو پشت پرده انتقال آب هلیل/ رد پای جهانگیری ها در معدن استراتژیک مس

به گزارش ” سیرجان رویداد” معدن مس درآلو بین شهرستان بردسیر و رابر در نزدیکی منطقه لاله زار قرار دارد این معدن به دلیل توپوگرافی ناهموار مسیر دسترسی به آن بسیار دشوار است اکتشاف اولیه معدن مس درآلو توسط شرکت یوگسلاوی پروژمتال در خلال سال‌های ۱۳۴۹ الی ۱۳۵۲ شمسی انجام و سپس ادامه اکتشاف معدن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران از سال ۱۳۷۲

به گزارش ” سیرجان رویداد” معدن مس درآلو بین شهرستان بردسیر و رابر در نزدیکی منطقه لاله زار قرار دارد این معدن به دلیل توپوگرافی ناهموار مسیر دسترسی به آن بسیار دشوار است

موقعیت جغرافیایی معدن مس درآلو

اکتشاف اولیه معدن مس درآلو توسط شرکت یوگسلاوی پروژمتال در خلال سال‌های ۱۳۴۹ الی ۱۳۵۲ شمسی انجام و سپس ادامه اکتشاف معدن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران از سال ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۶ و از سال ۱۳۷۷ الی سال ۱۳۷۹ شرکت مس توس کمی اکتشاف و اخذ گواهینامه کشف را انجام داده است. 

 پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۸۱ بنام شرکت مس توس صادر گردیده و سپس در نیمه دوم سال ۱۳۸۶ پروانه بهره‌برداری معدن از شرکت مذکور به شرکت ملی صنایع مس ایران انتقال یافته‌است.

این معدن ذخیره‌ای بالغ بر 134 میلیون تن مس را دارا می‌باشد. مطالعات اولیه اکتشافی در معدن درآلو در سال 1352 توسط یوگوسلاوها انجام گردید و سپس مطالعات اکتشاف معدنی توسط شرکت اولنگ وابسته صندوق بازنشستگی صنایع ملی مس انجام گرفت. 

نمایی از معدن مس درآلو در میان برف ها

بخش اعظمی از راه اندازی معدن مس در آلو توسط قراره گاه سازندگی خاتم الانبیا در حال اجرا است به گفته مدیر طرح توسعه این معدن پیش‌بینی می‌شود شروع بهره‌برداری آزمایشی از این پروژه در اردیبهشت‌ماه سال 99 باشد که بعد از 6 ماه بهره‌برداری آزمایشی، به ظرفیت اسمی 100 هزار تن کنسانتره خواهد رسید.

بر اساس آخرین تخمین ذخیره انجام‌شده با استفاده از اطلاعات 124 گمانه اکتشافی و با استناد به گواهی کشف معدن میزان ذخیره قطعی زمین‌شناسی کانسار درآلو در عیار حد 0/2 درصد در حدود 228 میلیون تن با عیار مس متوسط 0/35 درصد است.

 عملیات پیش باطله برداری معدن درآلو از نیمه دوم سال 89 شروع شد و هم‌اکنون با برداشت حدود 28 میلیون تن باطله برداری، معدن آماده ارسال سنگ سولفوری به کارخانه است.

رد پای جهانگیری ها در معدن مس درآلو

کارخانه فلوتاسیون سولفید مس در این معدن توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد. سرمایه گذار این کارخانه شرکت صنعت و معدن ماهان وابسته به بانک گردشگری است. یکی از عمده سهامداران بانک گردشگری و این شرکت خصوصی مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است.

نمایی دیگر از طرح های توسعه معدن مس درآلو

بازدید سعید محمد از مس درآلو

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه در آذر ماه سال جاری طی بازدیدی از معدن مس درآلو از تست سرد این پروژه خبر داده است ه گفته وی این پروژه می تواند زنجیره ارزش مس را تکمیل کند و در دوران تحریم می‌تواند دستاورد بزرگی برای قرارگاه و وزارت صمت باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز در بازدید گفت: تلاش می‌شود این پروژه ۷۰ درصد ایرانی‌سازی شود و در بخش‌های مهندسی، اجرا و تامین کالا ایرانی‌سازی باشد که توسط جوانان این مرز و بوم درحال انجام است.

بازدید سعید محمد این معدن مس درآلو

معدن مس درالو پشت پرده انتقال آب هلیل جیرفت

انتقال آب از سد صفارود و صدمه به کشاورزی منطقه جیرفت، موضوعی است که حواشی فراوانی ایجاد کرده است. به گفته نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد یکی از اهداف پشت‌پرده دقیقا تامین آب معدن درآلو است و ما با جدیت جلوی این امر می‌ایستیم. در جنوب استان کرمان در حوزه انتخابیه خود تعداد زیادی معدن داریم و به‌خاطر کمبود آب و لزوم استفاده از آب برای کشاورزی، مانع آغاز به‌کار و استخراج معادن شدیم. چطور اینها می‌خواهند این آب را که آب کشاورزی برای منطقه مهم جنوب استان کرمان است و خداوند هم شیب این رودخانه‌ها و کوه‌ها و مسیر حرکت این رودها را بطرف جنوب قرار داده، برای معدن منتقل کنند.
ماهم مخالف انتقال آب به معدن درآلو و هم مخالف انتقال آب از سرشاخه هلیل به کرمان هستیم و با جدیت جلوی این امر را خواهیم گرفت.

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی

به گفته اعظمی زمان صحبت از کشاورزی جنوب استان کرمان در حقیقت از 234 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی منطقه و باغات صحبت می‌کنیم که اینها برای تامین آب اراضی کشاورزی از سد جیرفت تغذیه می‌کنند، به این شکل که سد جیرفت با کانال‌کشی‌های خود علاوه‌بر آب کشاورزی آب سفره‌های زیرزمینی را نیز تامین و ذخیره می‌کند.
جیرفت، کهنوج و رودبار از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق تغذیه می‌کنند و اگر سد جیرفت آب یا ذخیره آبی نداشته باشد، قطعا هم در تامین آب چاه‌ها و هم آبی که به‌عنوان حقابه مردم می‌آید مشکل خواهیم داشت. از دهه 70 مطالعات احداث سد صفارود برنامه‌ریزی شد. از سال 76 کار آغاز و تقریبا 90 درصد آن با ذخیره 77 میلیون مترمکعب به‌اتمام رسیده است. سد بافت نیز که در سال 88 افتتاح شد، حدود 40 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد. جمع این دو 117 میلیون مترمکعب می‌شود. سد جیرفت 136 میلیون مترمکعب حجم مفید دارد و مجموعا حدود 400میلیون مترمکعب ظرفیت دارد.
با توجه به این امر در حال حاضر حدود 120 میلیون مترمکعب آب پشت سد جیرفت وجود دارد. با این وضعیت ذخیره آب پشت سد بافت و صفارود که جمعا 117 میلیون مترمکعب می‌شود، آبی به جیرفت نخواهد رسید.

تبعا کشاورزی در منطقه آسیب‌دیده و زندگی شاید یک میلیون نفر انسانی که معیشت آنها از راه کشاورزی است از بین رفته و شاهد از بین رفتن تالاب جازموریان و هامون نیز خواهیم بود. آسیب دیدن دامپروری و دامداری از دیگر تبعات آن است که البته هم‌اکنون شاهد این امر هستیم. به‌علاوه ریزگردها به کل استان و کل جنوب شرق آسیب می‌زند.
بنابراین این پروژه انتقال آبی که قرار است از سرشاخه هلیل‌رود و سد صفارود به کرمان منتقل شود عنوان می‌شود 40میلیون مترمکعب است، اما در برنامه و بودجه 1400 آن عددی که من مشاهده کردم 59میلیون مترمکعب انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.