کد خبر : 504
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 آذر 1395 - 19:19

ماشین های غول پیکر قاتل جوانان سیرجانی/ سهل انگاری مهم ترین عامل حوادث

ماشین های غول پیکر قاتل جوانان سیرجانی/ سهل انگاری مهم ترین عامل حوادث

به گزارش عصر سیرجان؛ اگر در صفحه اول گوگل نام “تراک و مرگ” را جستجو کنیم،  صفحات گوگل تنها در خصوص این دو کلمه اخبار مرگ همشهریان سیرجانی در معدن گل گهر را نشان می دهد این روزها جاده مرگ ( همان جاده گل گهر) جای خود را به ماشین ها غول پیکر تراک داده است

به گزارش عصر سیرجان؛ اگر در صفحه اول گوگل نام “تراک و مرگ” را جستجو کنیم،  صفحات گوگل تنها در خصوص این دو کلمه اخبار مرگ همشهریان سیرجانی در معدن گل گهر را نشان می دهد این روزها جاده مرگ ( همان جاده گل گهر) جای خود را به ماشین ها غول پیکر تراک داده است ماشین هایی که طی چند ماه اخیر جان تعدا زیادی از کارگران این معدن را گرفته است.

بر اساس آمار ارائه شده در سازمان بین المللی کار (ILO) در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی، سالانه ۲۶۴ میلیون حادثه ناشی از کار اتفاق می افتد، ۲.۲  میلیون نفر جان خود را بر اثر حوادث ناشی از کار از دست می دهند. ۱۶۰ میلیون نفر به بیماری های ناشی از کار مبتلا و ۷ میلیون نفر دچار از کارافتادگی شده و ۱۰۰ هزار نفر کارگر در جریان تماس با آزبست دچار بیماری های صعب العلاج می شوند. به ازای فوت هر کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار هشت هزار و ۵۰۰ روز کاری از بین می رود. نرخ تلفات ناشی از حوادث، ۱۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار  نفر حادثه دیده است. با توجه به نرخ بالای حوادث در سطح دنیا، تنها ۱۵-۵ درصد نیروی کار، به سرویسهای بهداشت حرفه ای (در محل کار) دسترسی دارند.

در قانون ایمنی معادن رو باز كلية اپراتورها بايد قبل از اشتغال ، مورد ارزيابي فني قرار گرفته باشند ومدارك رسمي آنها مانند گواهينامه هاي مربوطه كنترل شده باشد و در صورتيكه يك اپراتور رد صلاحيت شده باشد تا تجديد آموزش و ارزيابي مجدد نبايد با ماشين آلات كار كند.

اما متاسفانه اکثر حوادثی که باعث مرگ کارگران این معادن شده است بی احتیاطی و عدم آشنایی با ماشین آلات تراک بوده است شاید بتوان گفت سهل انگاری مسئولان ایمنی و مدیران کارگاه ها باعث بروز حوادث شده است.

مهندس صادقی کارشناس ایمنی (HSE) در گفتگو با عصر سیرجان گفت: همانطور می دانید بيشترين عامل مرگ ومير در گل گهر برخورد تراک بوده است كه معمولا  این حوادث در صنايع زود بازده مي باشد كه كارفرمایان با تمام سرعت سعي در اتمام پروژه و برداشت مالي خاص دارند و معمولا مسائل ايمني خيلي در اين شرايط اجرايي نمي شود .

وی بیان کرد: بايد ضمن توجيه تمام مديران و كارفرمايان در ارتباط با ارزش ايمني و اينكه چقدر ايمني در كيفيت و كميت كارهاي آنها موثر است اقدامات لازم را انجام داد تا شاهد حوادث ناگواری از این قبیل نباشیم.

کارشناس ایمنی افزود: باید به ایمنی کار به عنوان بخشی از کار نگاه کرد نه اینکه آن دو را از هم جدا کرد. ایمنی کار جزئی از کار است.

وی در پایان گفت:مدیران باید آموزش‌های لازم را  ببینند و کارشناسان را در واحدهای صنعتی با جدیت مشغول بکار کنند تا آموزش‌ها و تذکرات لازم به کارگران داده شود، دولت نیز باید منابع مالی مشخصی را فراهم نماید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.