کد خبر : 5658
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مهر 1401 - 8:08

وزیر صمت:

۵ هزار معدن دولتی از طریق مزایده واگذار می‌شود

۵ هزار معدن دولتی از طریق مزایده واگذار می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «برای نخستین بار ۵ هزار معدن دولتی با هدف استفادۀ بهینه از ظرفیت‌ها در راستای تولید و اشتغال، به‌صورت مزایده در اختیار مردم قرار می‌گیرد

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در سال‌های گذشته به اندازۀ کافی اکتشاف نکرده‌ایم، اما از مهرماه‌ سال گذشته یک کار ویژه‌ای در این‌باره آغاز شده که به واسطۀ آن مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ در بسیاری از مناطق کار اکتشاف با جدیت انجام شود که در این خصوص اکتشاف در استان خراسان جنوبی آغاز و کامل شد و در حال حاضر در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی پروژه‌های اکتشاف فعالند و ما کار را به سرعت توسعه خواهیم داد.

‌ وی همچنین با اشاره به قانون دریافت حقوق دولتی معادن، یادآور شد: هر جا که معدنی فعال شود به دلیل تردد ماشین‌آلات و آلاینده‌ها، اهالی آن منطقه در مضیقه قرار می‌گیرند که بر اساس این قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی آن معدن در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.

فاطمی‌امین افزود: متاسفانه در سال‌های قبل به دلیل آن‌که در قانون بودجه با صراحت به آن اشاره نمی‌شد تنها ۲ یا ۳ درصد از حقوق دولتی به منطقه اختصاص می‌یافت که دولت کنونی در سال قبل وقتی لایحۀ بودجه را به مجلس داد این موضوع را در لایحه قرار داد و نمایندگان نیز به تصویب رساندند، که امسال این ۱۵ درصد تخصیص یافته و در اختیار استانداری‌ها قرار گرفته است.

وی به نحوۀ دریافت این حقوق نیز اشاره کرد و گفت: در بعضی از معادن این چالش را داریم که به درستی میزان برداشت و حقوق دولتی محاسبه نمی‌شود که از ابتدای مهرماه اعلام کردیم معادن باید آمار تولید را ماهانه به ما اطلاع دهند و تمام برداشت‌ها و فروش‌ها را در سامانۀ جامع تجارت ثبت کنند. همچنین هماهنگی‌هایی را با حوزۀ راهداری انجام داده‌ایم تا تردد مواد معدنی قابل کنترل باشد.

وی 16 مهرماه در حاشیۀ بازدید از معدن زغال‌سنگ رضی در شهرستان رامیاران در جمع خبرنگاران، اکتشاف را مهم‌ترین کار و مقدمه معدن کاری دانست و بیان کرد: ما اگر ندانیم که چه ذخایری را در اختیار داریم طبیعتا نمی‌توانیم در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم.

وزیر صمت از برگزاری پنج هزار مزایده در سه ماه آینده در خصوص اکتشاف و واگذاری معادن در کشور خبر داد و گفت: این اقدام در نوع خودش کار بی‌نظیری است که به رونق معادن کمک می‌کند و در حال پیگیری و انجام است.

وی مسئلۀ تولید ماشین‌آلات معدنی را یکی دیگر از چالش‌های این حوزه دانست و افزود:در سال‌های گذشته در بخش معادن به اندازۀ کافی ماشین‌آلات تولید نشده است که این باعث شده با کاهش تولید مواجه شویم که برای این موضوع نیز از ابتدای امسال کارهای ویژه‌ای آغاز شده است.

فاطمی‌امین در ادامه به تمرکز بر روی بخش فرآوری محصولات معدنی اشاره کرد و یادآور شد: در وزارت صمت دفتری تحت عنوان دفتر صنایع پیشرفته ایجاد شده است که تلاش می‌شود کار در حوزۀ معادن را از تولید مواد اولیه فراتر ببریم و فرآوری را تا آخرین زنجیره ادامه دهیم و به سمت تولید محصولات پیشرفته برویم.

وی آمار تقریبی خام‌فروشی معادن در کشور را کمتر از یک درصد بیان کرد و گفت: ما در این حوزه نیمه‌خام‌ فروشی داریم. به عنوان مثال شمش فولاد یک محصول نیمه‌خام محسوب می‌شود که آن را صادر می‌کنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.