کد خبر : 2760
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 مهر 1398 - 0:32

پسته سیرجان در بورس

پسته سیرجان در بورس

برای نخستین بار فروش پسته در بورس معاون توسعه بورس کالا: نخستین معامله پسته در بورس کالای ایران رقم خورد.علیرضا ناصرپور با اشاره به اینکه فروش پسته در بورس برای نخستین بار در جهان انجام می شود افزود: معاملات گواهی سپرده پسته از امروز برای دو انبار در استان کرمان و در شهر‌های سیرجان و زرند

برای نخستین بار

فروش پسته در بورس

معاون توسعه بورس کالا: نخستین معامله پسته در بورس کالای ایران رقم خورد.علیرضا ناصرپور با اشاره به اینکه فروش پسته در بورس برای نخستین بار در جهان انجام می شود افزود: معاملات گواهی سپرده پسته از امروز برای دو انبار در استان کرمان و در شهر‌های سیرجان و زرند آغاز شده و تا به الان معادل ۴ تن پسته که آمار بسیار خوبی برای روز اول به شمار می‌رود مورد معامله قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در روز‌های آینده با پذیرش انبار‌های جدید در استان کرمان و در استان‌های خراسان و سمنان این معاملات گسترش پیدا می‌کند.
ناصرپور گفت: پسته بازار بزرگی به لحاظ ریالی در کشور دارد و ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار این محصول است؛ همچنین حجم تولید پسته امسال در کشورمان قریب به ۲۰۰ هزار تن تخمین زده شده است.
وی افزود: آمار موفق فروش سایر محصولات مثل زعفران و زیره نشان داده که روش معامله با گواهی سپرده در بین کشاورزان جا افتاده و آن‌ها از این روش معامله در پسته هم استقبال کرده اند.
معاون توسعه بورس کالا با اشاره به اینکه بورس یک بازار رسمی برای انجام معاملات است، گفت: این رسمی بودن بازار بورس می‌تواند مزایای متعددی به همراه داشته باشد که کشف قیمت شفاف در بورس مهمترین مزیت آن است

ناصرپور ادامه داد: بورس برای محصولاتی، چون پسته قیمت تعیین نمی‌کند بلکه بستری شفاف فراهم می‌کند و با امکان حضور همه افراد در این بازار قیمت به صورت شفاف با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد.
وی گفت: دومین مزیت عرضه پسته در بورس کالا این است که کشاورزان می‌توانند یکروز پس از فروش محصول، وجوه خود را با اطمینان دریافت کنند.
ناصرپور با بیان اینکه استانداردسازی نیز در بورس کالا با محصولات اتفاق می‌افتد، افزود: استاندارد محصولات در انبار‌های بورس کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد و پسته باید کیفیت لازم را داشته باشد، این اقدام به استانداردسازی محصول پسته کمک کرده و قابلیت صادرات آن را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه کشف نرخ محصول پسته مهمترین مزیت حضور آن در بورس کالاست، گفت: باتوجه به اینکه ما در سال‌های گذشته رتبه اول و دوم صادرات این محصول را برعهده داشتیم این معاملات می‌تواند در بورس کالا ابعاد بین المللی پیدا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.